به گزارش CNN فارسی باوجود اینکه خبرهای مختلفی در خصوص مراحل “نهایی” مذاکرات احیای برجام از هفته گذشته منتشر شده، اما امروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که همچنان موارد حل نشده‌ای در مذاکرات وجود دارد اما افزوده است که “نقاط اختلافی باقیمانده از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر” است.

به گفته وی این موارد اختلافی نیز “منتظر پاسخ آمریکا” بوده و “اگر آمریکا رویکرد منطقی داشته باشد و دغدغه ۱+۴ و ایران را در نظر بگیرد و به این درخواست‌‌ها پاسخ مناسبی از سوی آمریکا داده شود در کمترین زمان توافق در دسترس است”.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین پذیرش ضرب‌الاجل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را منتفی دانست.

وی همچنین گفت که برای توافق وین “بستر زمانی” تعریف شده و بازگشت آمریکا به برجام “یک شبه” نخواهد بود و چند ماه طول خواهد داشت.

بسته شدن پرونده‌های ایران در آژانس از جمله شروط ایران برای رسیدن به توافق در وین بود هر چند که رافائل گروسی، دبیر کل آژانس گفته بود که این پرونده‌ها سیاسی نیست و ربطی به توافق احیای برجام ندارد.

اظهارات لاوروف و واکنش ایران

آقای خطیب زاده همچنین در خصوص سخنان وزیر خارجه روسیه که خواستار تضمین آمریکا برای باز بودن مراوده‌های تجاری بین روسیه و ایران در دوره‌ای که روسیه تحت تحریم‌ کشورهای غربی قرار دارد نیز گفت: “اظهارات لاوروف را در رسانه‌ها دیدیم و شنیدیم، منتظر هستیم از مجاری دیپلماتیک جزییات آن را بشنویم.”

سخنان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از سوی کارشناسان به نوعی گروگان گرفتن مذاکرات احیای برجام برای رسیدن روسیه اهداف خودش در پی تحریم‌ها پس حمله به اوکراین تحلیل شده بود.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که “رویکرد روسیه تا امروز برای رسیدن به توافق دسته جمعی در وین سازنده” بوده و همچنان نسبت به رویکرد جدید روسیه پس از حمله به اوکراین در مذاکرات برجام رویکرد دفاع از مسکو را در پیش گرفت.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در حساب توییتر خود بدون اشاره به سخنان سرگئی لاوروف نوشت “تنها عامل موثر بر تعامل ما با ۱+۴ نیز تامین منافع مردم ایران است” و “ارزیابی مولفه‌های جدید موثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم”.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم درخواست تازه روسیه در ارتباط با مذاکرات احیای برجام را رد کرده و آن را “بی‌ربط” خوانده بود.

آقای بلینکن امروز در واکنش به این خواسته آقای لاوروف گفت که تحریم‌ها علیه روسیه “هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای ایران و چشم‌انداز بازگشت به این توافق ندارد.”

درخواست سرگئی لاوروف ساعاتی بعد از اعلام توافق ایران و آژانس بین‌المللی بر سر روند حل و فصل پرونده‌های باز ایران در آژانس مطرح شد.

پیشرفت در مذاکره تبادل زندانیان

آقای خطیب زاده همچنین خبر از “پیشرفت” در مذاکرات تبادلات زندانیان بین ایران و آمریکا داد و گفت که “منتظر هستیم که جمع‌بندی نهایی شود”.

آقای خطیب‌زاده البته توضیح نداد که منظور وی از جمع‌بندی نهایی به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام است یا خیر.

وی گفت: “اگر طرف آمریکایی این بار به تعهدات خود عمل کند و شب اجرا عقب نشینی نکند ، می‌توانیم یکی از پرونده های مهم در حوزه انسانی را ببندیم”.

پیش از این رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در مورد ایران که هدایت تیم مذاکره کننده ایالات متحده را نیز برعهده دارد گفته بود، رسیدن به توافق در وین بدون آزادی زندانیان دو تابعیتی ممکن نیست.

گفت‌وگوهای غیر مستقیم ایران و آمریکا در هشتمین دور از مذاکرات احیای برجام با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای در وین در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید