به گزارش CNN فارسی ، برای سال‌ها، ناظران چین نسبت به استفاده روزافزون پکن از «دیپلماسی گروگان‌گیری» هشدار می‌دادند و ماه گذشته آن را به طور کامل به نمایش گذاشت. دو کانادایی در چین، مایکل کوریگ و مایکل اسپاور، در سال ۲۰۱۸ توسط مقامات چینی بازداشت شدند، اندکی پس از آن که کانادا، منگ وانژو، مدیر مالی شرکت هوآوی را به دستور آمریکا به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا بازداشت کرد. به محض اینکه منگ در اواخر سپتامبر به چین بازگردانده شد، کوریگ و اسپاور آزاد شدند.
دولت چین سال‌ها اصرار داشت که توقیف کانادایی‌ها با بازداشت منگ ارتباطی نداشت. پس چگونه است که آنها تنها چند ساعت پس از اجرای توافقنامه منگ آزاد شدند؟

اشتباه نکنید: درست مانند مشتریان کره شمالی خود، دولت چین گروگان ها را گرفت تا نتیجه سیاسی مطلوبی به دست آورد. آنها به خاطر رفتارشان پاداش گرفته اند و تاریخ نشان می دهد که فقط ادامه خواهد داشت. هشدار به هر کس دیگری که به چین سفر می کند: شما به راحتی می توانید نفر بعدی باشید.

برای هر توریستی که به چین سفر می کند، از نظر آماری خطر بازداشت کم است. قبل از همه‌گیری، نزدیک به سه میلیون آمریکایی در یک سال معین به چین سفر کردند. افراد بازداشت شده در آنجا روابط تجاری یا سازمانی داشتند. به عنوان مثال، مایکل کوریگ، که در حل و فصل پرونده منگ آزاد شد، به یک سازمان غیرانتفاعی درگیری بین المللی در منطقه شمال شرق آسیا توصیه می کند.
اما با توجه به خودسری رفتار چین، نادیده گرفتن این خطر عاقلانه نیست.
چین البته انکار می کند که خارجی ها را برای منافع ژئوپلیتیکی بازداشت می کند. سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا گفت که اتهامات مربوط به “دیپلماسی گروگان گیری” صرفا “اطلاعات نادرست” است و ایالات متحده، نه چین، اجبار دیپلماتیک را اعمال می کند.
چند مثال ممکن است شما را در غیر این صورت متقاعد کند.
طبق گزارش وال استریت ژورنال، پاییز گذشته، مقامات چینی به مقامات آمریکایی هشدار دادند که ممکن است در واکنش به اقدامات وزارت دادگستری علیه دانشمندان وابسته به ارتش چین که متهم به سرقت تحقیقات ایالات متحده از دانشگاه های آمریکایی هستند، شهروندان آمریکایی را بازداشت کنند. ما نباید این هشدار را ساده نگیریم، زیرا چین قبلاً این کار را انجام داده است.

ترجمه از سایت CNN 

دیدگاهتان را بنویسید