به گزارش CNN فارسی به نقل از رسانه‌های دولتی یمن گزارش داد نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی روز دوشنبه ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر) فرودگاه صنعا، پایتخت یمن را هدف حملات موشکی قرار دادند.

بنابر این خبر پیش از حمله از غیرنظامیان، از جمله کارکنان سازمان‌های بین‌المللی و بشردوستانه خواسته شده بود تا فرودگاه را فوراً تخلیه کنند زیرا ائتلاف به رهبری عربستان قصد دارد دست به حملاتی علیه «اهداف قانونی برای مقابله با تهدیدهای» حوثی‌ها بزند.

به گفته ائتلاف حوثی‌ها از فرودگاه صنعا برای انجام حملات پهپادی علیه مواضعی در عربستان سعودی استفاده می‌کنند. در بیانیه‌ای که نیروهای ائتلاف منتشر کردند آمده است: «این عملیات در پاسخ به تهدیدات و استفاده از امکانات فرودگاه برای انجام حملات برون مرزی انجام می‌شود.»

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف گفته است که این حملات شش سایت را هدف قرار داده است، از جمله مکان‌هایی که از آنها برای حملات پهپادی، آموزش پرسنل پهپادها، اسکان مربیان و کارآموزان در این رابطه، و نگهداری از این هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می شود.

به گفته او انهدام این اهداف “هیچ تاثیری” بر ظرفیت عملیاتی فرودگاه و بر مدیریت حریم هوایی، ترافیک هوایی و عملیات زمینی نخواهد گذاشت.

در طول درگیری هفت ساله، حوثی‌های نزدیک به ایران با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌ بارها به مواضعی در عربستان سعودی، از جمله به تأسیسات نفتی بقیق و حقل خریص متعلق به شرکت آرامکوی عربستان حمله کرده‌اند. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی نیز با حملات هوایی متعدد در داخل یمن پایگاه‌های حوثی‌ها را هدف قرار داده است.

ائتلاف روز یکشنبه ۱۹ دسامبر نیز خبر داد که یک پهپاد را که از فرودگاه صنعا پرواز کرده بود، منهدم کرده است. بنا به گزارش‌ عربستان این پهپاد قصد داشته به فرودگاه ملک عبدالله  در جیزان در نزدیکی مرز با یمن حمله کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یکی از مقام‌های سازمان ملل متحد گزارش داد که حوثی‌ها تمام پروازهای انسان‌دوستانه‌ در چند روز آینده به فرودگاه صنعا را لغو کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید