به گزارش CNN فارسی ، تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، خبر داده است که شیخ محمد خالد حنفی، در یک سخنرانی در تالار لویه جرگه کابل، در مورد نقش ماموران وزارت امر به‌ معروف در اجرای فرمان‌های اسلامی سخنرانی کرده و به نمایندگان مردم در محلات دستور داده است که مراقب رفتار و اخلاق مردم باشند.

وزیر امربه‌معروف طالبان گفته است: «نظام اسلامی در نبود امر به‌ معروف شکل نمی‌گیرد؛ چون این نهاد موظف است امور زندگی مردم را بر اساس دستورات شریعت بنا کند.» شیخ محمد خالد حنفی به نمایندگان مردم در شهرهای مختلف دستور داده است که «با زبان» جلو منکرات را بگیرند.

تلویزیون ملی افغانستان همچنین به نقل از وزیر امربه‌معروف طالبان اعلام کرده است: «دین اسلام حقوق بیشتری برای زنان قائل شده است و به همین دلیل تامین نفقه مسئولیت مردان است.» او در توضیح سخنانش درباره رعایت حجاب اسلامی برای زنان هم گفته است: «حجاب به معنی این است که زنان کاملا پنهان باشند.»

این سخنان وزیر امربه‌معروف طالبان در حالی ایراد می‌شوند که در چهار ماه گذشته، او برای ادای نماز، حجاب زنان در رسانه‌ها، جلوگیری از آموزش زنان و مردان در یک کلاس و حضور زنان در بازارها و شهرها فرمان‌های سختگیرانه‌ای صادر کرده است. بخشی از این فرمان‌ها و دستورها کتبی و بخش دیگر شفاهی به ماموران این وزارتخانه در شهرهای افغانستان ابلاغ شده‌اند. هرچند این فرمان‌ها در همه شهرها به شکل یکسان اجرا نشده‌اند، ماموران وزارت امربه‌معروف طالبان به همین بهانه محدودیت‌های سختی را برای زندگی مردم در بسیاری از شهرها و شهرستان‌های دوردست وضع کرده‌اند.

به دلیل همین قواعد سخت‌گیرانه، از چهار ماه پیش به این سو، مدارس دخترانه کلاس ششم و بالاتر در ۲۷ استان افغانستان به‌روی دختران بسته شده‌اند و دانشگاه‌های دولتی نیز هنوز باز نشده‌اند. در چهار ماه گذشته، با وجود اعتراض‌های گسترده زنان برای رعایت حقوق بشر و خودداری از وضع محدودیت بر کار و آموزش زنان، طالبان به هیچ زنی اجازه نداده‌اند به ادارات دولتی وارد شود و آن‌ها حتی از کارهای شخصی و تجارت‌های خصوصی نیز منع شده‌اند.

در اواخر آبان ماه، شیخ محمد خالد حنفی دستورالعملی را برای زنان و رسانه‌ها منتشر کرد که در آن برای کار زنان در رسانه‌های تصویری دستورهای مشخصی صادر شده بود. در این راهبرد، بیشترین تاکید رعایت «حجاب کامل اسلامی» بود و در آن هشدار داده شد که نادیده گرفتن این دستورها برای فرد متمرد پیامدهایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید