به گزارش فارسی ، بلومبرگ به نقل از منابع آگاهی که نخواستند اسمشان فاش شود از مذاکرات وین نوشته است ، مقام ‌های آمریکایی بعد از چند ماه گفت ‌و گو برای بازگشت به برجام که به توافق منجر نشد ، در حال بازبینی و بررسی گزینه‌ های خود هستند.

طبق این گزارش ، توافق “طولانی تر و محکم تر” مد نظر آمریکایی ها قابل تجدید نظر کردن است و این کشور باید به دنبال گزینه های جایگزین بگردد که کاهش محدود تحریم ها و توقف اکثر فعالیت ‌های غنی‌ سازی ایران را تهاتر کند. عدم بازگشت به توافق ، شکستی بزرگ برای دولت بایدن است که احیای برجام را به‌عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار داده بود.

بی توجهی دولت رئیسی به سیگنال های اروپا و آمریکا موجب شده است این کشور که همچنان خواهان بازگشت کامل به مفاد برجام است را به این نتیجه برساند که هیچ شواهدی در دست ندارد که نشان دهد آیا دولت جدید ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی آمادگی دارد یا خیر؟

افزایش شدید صادرات و واردات ایران در همین سال خورشیدی درحالی که هنوز دولت جدید کار خود را آغاز نکرده است به معنای بی اثر شدن تحریم اقتصادی است و ادبیات دولت رئیسی هم نشان می دهد که لغو تحریم ها را گزینه دوم خود در برابر گزینه اول بی اثرسازی تحریم قرار داده است . اگر دولت رئیسی بتواند با امضای توافق های دو جانبه با کشور های همسو، مشکل تحریم پولی را حل کند، کارت تحریم را به طور کامل بی اثر کرده و آنرا محدود به چانه زنی بر سر منابع بلوکه شده ایران در برخی کشور ها کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید