به گزارش CNN فارسی، دادگاهی در مسکو شرکت‌های گوگل و متا ، شرکت مالک فیسبوک را، به دلیل حذف نکردن محتویاتی که طبق قوانین محلی ممنوع هستند، جریمه کرد.

این دادگاه در روز جمعه با استناد به اینکه گوگل به صورت مکرر در حذف مطالب غیرقانونی کوتاهی کرده، این شرکت را ۹۸ میلیون دلار جریمه کرد. پس از اعلام این حکم، گوگل اعلام کرد قبل از درپیش گرفتن هر اقدامی، اسناد دادگاه را مورد بررسی قرار خواهد داد. این دادگاه همچنین شرکت متا را نیز به اتهام عدم حذف محتویات غیرقانونی به پرداخت ۲۷ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. دادگاه‌های روسیه در طول سال ۲۰۲۱ مبالغ جریمه پایین‌تر دیگری را علیه گوگل، فیسبوک و توییتر اعمال کرده بودند، اما این اولین بار است که میزان جریمه بر اساس درآمد شرکت‌ها محاسبه شده است.

روسکومنادزور، آژانس دولتی نظارت بر ارتباطات در روسیه، اعلام کرد که گوگل و متا مشخصا متهم هستند که مطالبی را ترویج می‌کنند که به گسترش ایوئولوژی‌های افراط‌ گرایانه، توهین به اعتقادات مذهبی و رفتارهای خطرناک در کودکان می‌پردازند.

این آژانس خاطرنشان کرد که با وجود صدور حکم دادگاه برای حذف دو هزار مطلب فیسبوک و اینستاگرام و حذف دو هزار و ۶۰۰ مطلب در گوگل، این شرکت‌ها برای حذف این موارد اقدامی نکرده‌اند.

روسکومنادزور هشدار داد که گوگل و متا ممکن است برای عدم حذف مطالب ممنوع به پرداخت جریمه‌های بیشتر متناسب با درآمد خود محکوم شوند.

در اوایل سال ۲۰۲۱، مقام‌های روسی از شرکت‌های فناوری به دلیل حذف نکردن فراخوان‌ها برای برگزاری تظاهرات بدون مجوز در اعتراض به دستگیری الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس کرملین، به شدت انتقاد کرده بودند.

مقام‌های روسیه همچنین از شرکت‌های فناوری خواسته‌اند اطلاعات شخصی شهروندان روسی را در سرورهایی در داخل روسیه ثبت کنند و تهدید کرده‌اند که این شرکت‌ها در صورت سرپیچی از این دستور با خطر جریمه و یا تعطیلی مواجه خواهند شد.

الکساندر خینشتین، رییس کمیته سیاست‌های اطلاعاتی مجلس عوام روسیه، این جریمه‌ها را هشداری به همه شرکت‌های فناوری ارزیابی کرد و گفت اگر این شرکت‌ها از احکام دادگاه‌ها پیروی نکنند، با دیگر انواع جریمه، از جمله کاهش یا قطع ترافیک داده‌ها مواجه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید