به گزارش CNN فارسی، امانوئل مکرون؛ رئیس جمهور فرانسه روز جمعه چهارم شهریور در جریان سفر خود به الجزایر در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره احیای برجام اعلام کرد که اینک توپ در زمین ایران است. او در عین حال اشاره کرد که دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران مفید خواهد بود، حتی اگر که همه چیز را حل و فصل نکند.

مکرون از اظهار نظر درباره محتوا و احتمال موفقیت مداکرات اخیر طی روزها یا هفته‌های آینده خودداری کرد.

او افزود: «ما در خلال گفت‌وگوهای مهم با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اطمینان یافتیم که موازنه یک توافق جدی حفظ خواهد شد.»

رئیس جمهور فرانسه ضمن بیان این که دستیابی به توافق در شرایط کنونی بهتر از عدم توافق است اظهار داشت: «این توافقی است که همه مسائل را حل نمی‌کند. ما این را می‌دانیم  و می‌دانیم که مذاکرات دیگری در خصوص برنامه موشکی ایران، و نقش این کشور در بی‌ثباتی منطقه نیز ضروری است.»

در روزهای گذشته امیدها به بازگشت به توافق برجام که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد بیشتر شده است. فرانسه یکی از شش کشوری است که توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرده‌ بودند.

یک “فاجعه استراتژیک”

داوید بارنئا، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد)، توافق هسته‌ای با ایران را یک “فاجعه استراتژیک” برای کشورش توصیف کرد. بنا به اعلام رسانه‌های اسرائیل، موساد در قبال این مساله که آمریکا با “عجله” به دنبال دستیابی به یک “توافق بد” هسته‌ای با ایران است، هشدار داده است.

داوید بارنئا همچنین گفته است، این توافق “برای اسرائیل بسیار بد” است و ایالات متحده آمریکا “در حال رسیدن به توافقی است که در نهایت بر پایه دروغ بنیان گذاشته است”. او با اشاره به بندی به نام “بند غروب” در برجام اظهار داشت، این توافق به ایران اجازه می‌دهد تا مواد هسته‌ای لازم برای ساخت بمب اتمی را طی چند سال به دست آورد و در عین حال میلیاردها دلار پول بلوکه شده فعلی را به تهران سرازیر می‌کند و خطر گروه‌های نیابتی ایران را در سراسر منطقه افزایش می‌دهد.

مطابق “بند غروب” در برجام پس از ۱۰ سال ایران اجازه دارد سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز می تواند حجم اورانیوم کمترغنی‌شده خود را بیشتر کند.

بارنئا افزود که اسرائیل خود را به هرگونه توافق جدید ملزم و متعهد نخواهد دانست و این کشور به هر شکلی که خود صلاح بداند برای خنثی کردن تهدیدات وارد عمل خواهد شد.

احتمال “توافق ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده”

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که احتمال دستیابی به توافق ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده بسیار زیاد است و حداقل این بار چالش اساسی دیده نمی‌شود. او افزود که اکثر نمایندگان در جریان کلیات مباحث و پیش‌نویس مطرح شده در مذاکرات احیای برجام هستند و می‌دانند چه توافقی می‌شود و طرفین چه تعهداتی را می‌پذیرند.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: «اگر بر چند محور اساسی که شامل تکنولوژی هسته‌ای موجود در ایران، نوع سانتریفیوژها، میزان و درصد غنی‌سازی، نحوه انتقال پول بعد از فروش نفت یا همان راستی‌آزمایی یا ضمانت‌های چندساله‌ای شرکت‌های سرمایه‌گذار است، تکیه کنیم به نظر من دغدغه‌ها رفع شده است.»

دیدگاهتان را بنویسید