به گزارش CNN فارسی، امانوئل مکرون که روز جمعه چهارم شهریور در الجزایر به سر می‌برد، گفت که قدرت‌های غربی تلاش کردند «تعادل یک توافق جدی» حفظ شود و متن کنونی موجود «بهتر از عدم توافق است.»

رئیس‌جمهوری فرانسه با تأکید بر این که قدرت‌های غربی می‌دانند توافق هسته‌ای «همه چیز را حل نمی‌کند»، بر ضرورت گفت‌وگو درباره برنامه موشکی جمهوری اسلامی، مداخلات منطقه‌ای تهران و دیگر «عوامل متعدد بی‌ثبات کننده» از سوی جمهوری اسلامی، تأکید کرد.

یک روز پیش از این، مکرون بر راستی‌آزمایی و کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب احیای برجام تأکید کرد.

او در یک گفت‌وگوی حضوری با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن اعلام «حمایت کامل فرانسه» از آژانس و شخص خود گروسی، بر اجرای «بی‌طرفانه و مستقل» مأموریت این نهاد تاکید کرد.

بر اساس گزارش وب‌سایت کاخ الیزه، مکرون و گروسی همچنین درباره تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه و شرکایش برای یافتن یک راه‌حل به منظور فراهم آوردن امکان بازگشت آمریکا و ایران به اجرای کامل برجام، از جمله راستی‌آزمایی و کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی آژانس گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که مقام‌ها و رسانه‌های اسرائیلی همچنان نسبت به احیای برجام ابراز نگرانی می‌کنند.

وب‌سایت خبری وای‌نت در اسرائیل نوشت که بازگشت آمریکا به توافق برجام «یک پیروزی شیرین برای محور شرارت و شکستی تلخ برای اتحاد میانه‌روها در خاورمیانه» است.

به نوشته این وب‌سایت خبری، در صورت انجام چنین توافقی، از یک طرف اسرائیل و اعراب میانه‌رو در منطقه تضعیف می‌شوند و از طرف دیگر ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان تقویت خواهند شد و مشروعیت خواهند یافت.

وای‌نت همچنین دلیل اصلی مخالفت اسرائیل با توافق احیای برجام را این دانست که این توافق هیچ کدام از خواسته‌های اسرائیل را برآورده نکرده است.

این در حالی است که یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه گفت که آمریکایی‌ها بخش زیادی از موارد مورد درخواست اسرائیل را پذیرفته و در متن قرار داده‌اند که این یک تغییر خوشایند است.

اما دیوید بارنیا، رئیس موساد در سخنانی هشدار داد که توافق هسته‌ای قریب‌الوقوع «یک فاجعه استراتژیک» است زیرا به گفته او، در دراز مدت تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را برای ایران آسان‌تر می‌کند: «تلاش‌هایی که ایران تاکنون هیچ‌گاه آن‌ها را رها نکرده است.»

به گفته بارنیا، اکنون تنها چیزی که در حال تغییر است «تاکتیک معامله» ایران است که «زیر نظر قدرت‌ها و در درجه اول ایالات متحده»، در حال تحقق است.

او گفت که روند گفت‌وگوی اسرائیل با آمریکا خوب است و از سوی اسرائیل ادامه خواهد یافت.

در ایران اما محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: «تمامی اقدامات هسته‌ای کشور زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و از پیشرفت‌های خوبی نیز برخوردار است.»

این در حالی است که رافائل گروسی به تازگی گفته است: «از ایران می‌خواهیم با ما همکاری کند و به آژانس بیشترین دسترسی ممکن را برای بازرسی از سایت‌هایش بدهد.»

دیدگاهتان را بنویسید