به گزارش CNN فارسی یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر گفت، لبنان و اسرائیل پس از سال‌ها مذاکره با میانجی‌گری آمریکا موفق شدند به توافقی تاریخی برای تعیین مرز دریایی مورد مناقشه خود دست یابند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است این توافق نشان دهنده سازش قابل توجهی بین کشورهای دارای سابقه جنگ و خصومت است و راه را برای اکتشاف انرژی در شرق مدیترانه هموار می‌کند و منبع تنش‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

لاپید در بیانیه‌ای تاکید کرد: «توافق حاصله یک دستاورد تاریخی است که امنیت اسرائیل را تقویت می‌کند، میلیاردها دلار به اقتصاد اسرائیل تزریق و ثبات مرزهای شمالی کشور را نیز تضمین می‌کند».

میشل عون، رئیس‌جمهورلبنان نیز ضمن تائید این توافق گفته است که شرایط پیشنهاد نهایی آمریکا رضایت‌بخش است و او امیدوار است که این توافق در اسرع وقت اعلام شود.

هدف از این توافق حل و فصل مناقشه مرزی در شرق مدیترانه در منطقه‌ای است که لبنان قصد دارد گاز طبیعی اکتشاف کند. اسرائیل در حال حاضر گاز طبیعی را در میادین نزدیک این محل استخراج می‌کند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود یادآور شده است که برای نخستین‌بار مرز دریایی لبنان و اسرائیل ترسیم شده و مکانیزمی برای هر دو کشور ایجاد شده تا حق امتیاز از یک میدان گازی فراساحلی که در این مرز قرار دارد را دریافت کنند.

توافق حاصله بر مرز زمینی مشترک این دو کشور تأثیری نمی‌گذارد.

الیاس بو صعب، مذاکره‌کننده ارشد لبنانی روز سه‌شنبه ۱۱ اکتبر پس از ارائه آخرین متن تنظیم شده به میشل عون گفت که پیش‌نویس توافق “همه الزامات لبنان را در نظر می‌گیرد و ما معتقدیم طرف مقابل نیز باید همین طور فکر کند.”

به نوشته “تایمز اسرائیل”، آموس هوکشتاین، نماینده ویژه جو بایدن در مذاکرات میان اسرائیل و لبنان در دیدار و ملاقات‌های متعددی که در یک‌ سال گذشته با مقامات لبنان و اسرائیل انجام داده توانسته است اختلافات باقی‌مانده میان طرفین را حل کند.

رویترز همچنین تاکید کرده است گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران است، نیز مخالفتی با این قرارداد ندارد. اخیرا دو مقام ارشد حزب‌الله تهدید به حمله به نیروگاه‌های گازی اسرائیل کرده‌اند.

یک مقام ارشد دولت لبنان و یکی از مقامات نزدیک به حزب‌الله اکنون گفته‌اند که این گروه با مفاد توافق حاصله موافقت کرده است. حزب‌الله لبنان هنوز بیانیه رسمی در این مورد صادر نکرده است.

کشف گاز برای لبنان که از سال ۲۰۱۹ در یک بحران مالی عمیق گرفتار شده یک دستاورد بزرگ  به شمار می‌رود و شاید بتواند مشکل لبنان در تولید برق کافی برای مردمش را نیز برطرف کند.

یائير لاپید که در اول نوامبر ۲۰۲۲ با انتخابات روبرو است، قصد دارد روز چهارشنبه ۱۲ اکتبر نشست ویژه‌‌ای در ارتباط با این توافق‌نامه برگزار کند اما اطلاعات دقیقی در مورد تاریخ تشکیل جلسه دولت برای تصویب این توافق وجود ندارد.

یک مقام اسرائیلی گفته است که انتظار می‌رود تا سه هفته آینده توافق با لبنان تائید نهایی شود.

لبنان و اسرائیل بر سر محدوده آبی به وسعت ۸۰۰ کیلومتر مربع که سرشار از منابع گازی و نفتی است با یکدیگر اختلاف دارند و در سال گذشته چند دوره مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری آمریکا و سازمان ملل برگزار کرده‌اند.

موسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو در تحلیلی این توافق را “برد-برد” دانسته است. این اندیشکده بر این باور است که توافق ترسیم مرز دریایی بین اسرائیل و لبنان یک تغییر مثبت اساسی در روابط بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.

در شرق دریای مدیترانه منابع بزرگ گازی وجود دارند. کنسرن‌های انرژی زیادی وجود دارند که بر سر میادین گازی اسرائیل؛ تامار و لِویتان و نیز زُهر در آب‌های مصر رقابت می‌کنند. خط لوله‌ای که از دریای مدیترانه عبور کند انتقال گاز را تا حدی ارزان‌تر می‌سازد.

دیدگاهتان را بنویسید