به گزارش CNN فارسی، کنعانی روز چهارشنبه دوم شهریور گفت که پاسخ آمریکا «از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها طی عصر امروز» به دست مقام‌های جمهوری اسلامی رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه گفت: «بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظراتش را به هماهنگ‌کننده اروپایی این مذاکرات اعلام می‌کند.»

یک مقام دولت جو بایدن نیز تأیید کرد که آمریکا پاسخ خود را به نظرات ایران درباره پیش‌نویس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا ارسال کرده است.

این در حالی است که وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع نوشت که احتمالا آمریکا درخواست‌های ایران را نپذیرفته و این امر می‌تواند منجر به یک سری مذاکرات جدید یا مبادله پیشنهادهای دیگری شود و مذاکرات احیای برجام را طولانی‌تر کند.

پیشتر جمهوری اسلامی از آن‌چه «تعلل آمریکا» در ارائه پاسخ به این متن خواند، انتقاد کرده بود.

کنعانی روز دوشنبه ۳۱ مرداد در نشست خبری هفتگی خود گفت: «آن‌چه مهم است تأخیر طرف آمریکایی در پاسخگویی است در حالی که ما به موقع واکنش نشان دادیم.»

این مقام جمهوری اسلامی همچنین آمریکا را «مسئول وضعیت فعلی» مذاکرات معرفی کرد.

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به ایران اینترنشنال گفت اگر ایران پاسخ شفاف ارائه داده بود، مذاکرات به وضعیت رفت و برگشتی فعلی نمی‌رسید.

پرایس شامگاه دوشنبه ۳۱ مرداد در نشست خبری خود ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر «تعلل» واشینگتن در پاسخ‌دهی را رد کرد و گفت با اینکه ایران برخی خواسته‌های غیرسازنده‌اش را کنار گذاشته، اما هنوز موانع دیگری وجود دارد.

او یکی از خواسته‌های غیرسازنده را که جمهوری اسلامی آن را کنار گذاشت، حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی ذکر کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حدود یک ماه پیش از آماده بودن متن نهایی توافق احتمالی احیای برجام خبر داده و از طرف‌های درگیر در مذاکرات خواسته بود آن را بپذیرند تا از «بحران خطرناک» جلوگیری شود.

یائیر لاپید، نخست‌‌وزیر اسرائیل اما در تازه‌ترین موضع‌گیری خودر تازه‌ترین موضعدر‌گیری خود د باره حیای اح بماتلی برجام، ضمن مخالفت با آن گفت توافق هسته‌ای ایران سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به این کشور برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه کمک می‌کند.

او گفت این پول صرف ساخت مدرسه و بیمارستان نمی‌شود بلکه از طریق تقویت حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی، برای تضعیف ثبات در خاورمیانه مصرف می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید