به گزارش CNN فارسی ،در طرف مقابل اقیانوس اطلس، دو شرکت در حال کار برای مهار جریان های اقیانوسی به روش های مختلف برای تولید انرژی پاک قابل اعتماد هستند.
در سواحل اسکاتلند، Orbital Marine Power آنچه را که می‌گوید «قوی‌ترین توربین جزر و مدی در جهان» است، راه‌اندازی می‌کند. این توربین تقریباً به اندازه یک هواپیمای مسافربری است . با سکوی مرکزی آن روی آب شناور است و دو بال آن از دو طرف به سمت پایین کشیده شده اند. در انتهای هر بال، حدود ۶۰ فوت زیر سطح، روتورهای بزرگی قرار دارند که حرکت آنها توسط امواج دیکته می شود.
اندرو اسکات، مدیر عامل Orbital به CNN Business گفت: «انرژی جریان‌های جزر و مدی برای مردم آشناست، این انرژی جنبشی است، بنابراین با چیزی مانند باد خیلی بی شباهت نیست. تکه‌های فناوری که نیرو تولید می‌کنند با توربین‌های بادی تفاوت چندانی ندارند.
اما برخی از تفاوت‌های کلیدی با انرژی باد وجود دارد، در درجه اول اینکه امواج به مراتب بیشتر از باد قابل پیش‌بینی هستند. جزر و مد به ندرت تفاوت قابل توجهی دارد و می توان زمان بسیار دقیق تری را تعیین کرد.

اسکات گفت: “شما می توانید آن حرکات را سال ها و دهه ها [پیش] پیش بینی کنید.” او افزود: «اما از منظر جهت، آنها واقعاً فقط از دو جهت می آیند و تقریباً ۱۸۰ درجه هستند.
اسکات می‌گوید امواج جزر و مدی همچنین می‌توانند انرژی بیشتری نسبت به باد تولید کنند.
وی گفت: تراکم آب دریا ۸۰۰ برابر باد است. بنابراین سرعت جریان بسیار کندتر است، اما انرژی بسیار بیشتری تولید می کند.
به گفته این شرکت، توربین اوربیتال، که به شبکه برق در اورکنی اسکاتلند متصل است، می تواند تا دو مگاوات برق تولید کند که برای تامین برق ۲۰۰۰ خانه در سال کافی است.
اسکات اذعان می کند که این فناوری هنوز به طور کامل رایج نشده است و برخی از چالش ها از جمله هزینه بالای این فناوری همچنان باقی مانده است، اما قابلیت اطمینان و پتانسیل انرژی جزر و مدی می تواند آن را به ابزاری مفید در مبارزه با تغییرات آب و هوا تبدیل کند.

ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید