یه گزارش CNN فارسی کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، طرح مقابله با دستیابی و بکارگیری پهپاد توسط ایران و گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی را تصویب کرد.

کمیته روابط خارجی پنج‌شنبه، ۱۶ دسامبر، در بیانیه‌ای تاکید کرد که بکارگیری فزاینده ایران از پهپاد و تحویل آن به شبه‌نظامیان وابسته تهدیدی جدی علیه ثبات منطقه است.

این بیانیه از دولت آمریکا خواسته است با تهدیدهای تروریستی ایران مقابله کرده و تهران را به‌دلیل رفتارهای برهم زننده امنیت و ثبات منطقه مجازات کند.

سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در این زمینه گفت، اتکای رو به افزایش ایران به پهپادها برای حمله به نیروها و منافع آمریکا در سراسر خاورمیانه و همچنین کشتی‌ها، تاسیسات بازرگانی و شرکای منطقه‌ای تهدیدی جدی و فزاینده برای ثبات منطقه است.

او تاکید کرد: «ما باید بیشتر تلاش کنیم تا ایران را به خاطر رفتار بی‌ثبات‌کننده‌اش پاسخگو کنیم و همزمان به مقابله با تهدید برنامه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهیم.»

سناتور جیم ریش، نائب رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و از بانیان این طرح هم گفت که پیشتر درباره بکارگیری پهپاد از سوی ایران علیه عراق و سعودی هشدار داده بود.

پهپاد و شبه‌نظامیان نیابتی ایران

پیش از این «شورای ملی مقاومت ایران» تاکید کرده بود که پهپاد به مهمترین سلاح عملیات‌های برون مرزی سپاه قدس تبدیل شده است.

این شورا با اشاره به تولید پهپاد در ۸ کارخانه صنعتی در ایران افزود، اغلب مواد اولیه برای ساخت پهپاد به‌طور قاچاق به ایران وارد می‌شود و سپس به سوریه و عراق ارسال شده و در آن‌جا پهپادها مونتاژ و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روزنامه «وال استریت ژورنال» هم در گزارشی آورده که ایران با سو استفاده از خلاهای موجود در نظام بین‌المللی کنترل صادرات به انتقال پهپاد برای گروه‌های نیابتی جهت اجرای سیاست‌های منطقه‌ای خود اقدام می‌کند.

این گزارش نشان داده که تهران چگونه مواد از پیش آماده را در تولید پهپادهای انفجاری برای حمله به اهداف آمریکا و متحدانش در خاورمیانه به‌کار می‌‌برد.

این روزنامه به نقل از مقامات نظامی غربی نوشته که ایران از طریق واسطه‌ها و با بهره از شکاف‌های موجود در سیستم کنترل صادرات، تکنولوژی ساخت پهپاد را در اختیار شبه‌نظامیان وابسته به خود در سوریه، یمن، لبنان و غزه قرار داده است.

شبه‌نظامیان عراقی وابسته به ایران نیز اخیرا در حملات خود به طور فزاینده‌ای از پهپادها استفاده کرده‌اند.

این شبه‌نظامیان در حمله اخیر به اقامتگاه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از پهپادهای انفجاری ساخت ایران استفاده کرده بودند.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه نیز در ماه ژوئن گذشته اظهار داشت، شبه‌نظامیان وابسته به ایران که خواستار خروج آمریکا از عراق هستند، از پهپاد در حمله به منافع آمریکا استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید