به گزارش CNN فارسی دیوید اشمرلر، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین، از اقدام احتمالا ناموفق ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر خبر داد.

آقای اشمرلر روز سه‌شنبه با انتشار تصویری که شرکت ماهواره‌ای مکسار تهیه کرده است در توییتر نوشت که ایران بار دیگر تلاش کرده موشکی را به فضا پرتاب کند، اما «به احتمال خیلی زیاد» با شکست مواجه شده است.

تصویری که این پژوهشگر منتشر کرده است تاریخ ۲۷ فوریه (۸ اسفند) را بر عهده دارد و «پایانه فضایی امام خمینی» را نشان می‌دهد. در این تصویر اطراف سکوی پرتاب موشک سیاه است که نشان از وقوع یک انفجار دارد.

دیوید اشمرلر نوشته از آنجا که ایران تاکنون در این باره توضیحی نداده است، می‌توان گفت که نتیجه اقدام آنها موفقیت‌آمیز نبوده است.

ایران دی ماه گذشته اعلام کرد که تلاشش برای قرار دادن سه محموله تحقیقاتی در مدار زمین توسط ماهواره سیمرغ شکست خورده است. مقامات وزارت دفاع ایران در توضیح آن گفتند که موشک ماهواره‌بر به سرعت لازم برای قرار دادن محموله‌ها در مدار زمین نرسید و این پروژه ناموفق ماند.

پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ قبل از آن نیز چهار بار به‌طور پیاپی شکست خورده بود به طوری که شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت که «به نظر می‌رسد ایران با این سیستم خاص به مشکل برخورد کرده است».

با این حال اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر انتقاد ایالات متحده و قدرت‌هایی اروپایی را به دنبال داشته است.

منتقدان جمهوری اسلامی ایران، پرتاب‌های ماهواره‌ای را اقدامی تحریک‌آمیز می‌دانند زیرا موشک‌های ماهواره‌بر از فناوری مشابه آنچه برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما لازم است بهره می‌گیرند.

تهران اما تاکید دارد که هیچ قطعنامه‌ای جمهوری اسلامی ایران را از برنامه ‌تحقیقات فضایی و آزمایش‌های مرتبط از جمله در حوزه ماهواره برها منع نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید