اسرائیل به عنوان یکی از پیشتازان واکسیناسیون عمومی علیه ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ قرار است نخستین کشور جهان باشد که دوز چهارم واکسن را به بخشی از شهروندان ارائه می‌دهد.

کارشناسان هیات مقابله با پاندمی کرونا در دولت اسرائیل توصیه کرده‌اند شهروندان بالای ۶۰ سال و کادر درمانی برای چهارمین بار واکسینه شوند.

منابع خبری چهارشنبه ۲۲ دسامبر گزارش داده‌اند که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل از این توصیه استقبال کرده و از شهروندانی که در این گروه‌ها قرار دارند خواسته بار دیگر خود را واکسینه کنند.

آماده‌باش به مراکز درمانی اسرائیل

به گفته دفتر نخست‌وزیری، نفتالی بنت از همه مراکز درمانی خواسته خود را برای یک کارزار گسترده واکسیناسیون آماده کنند.

بنت می‌گوید این اقدام به غلبه بر موج گسترش سویه اومیکرون ویروس کرونا که جهان را فرا گرفته کمک خواهد کرد.

اسرائیل که یکی از سریع‌ترین و گسترده‌ترین کارزارهای واکسیناسیون را آغاز کرده، از تابستان امسال تزریق دوز سوم (دوز یادآور یا بوستر) واکسن کرونا را شروع کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به این سابقه می‌گوید شهروندان اسرائیلی که نخستین دریافت‌کنندگان دوز یادآور واکسن کرونا بوده‌اند با دریافت دوز چهارم واکسن پیشتازی خود را حفظ می‌کنند.

محدودیت‌های جدید برای مقابله با اومیکرون

هیات موسوم به “گابینه کرونا” در دولت اسرائیل با توجه به گسترش سویه اومیکرون که سازمان بهداشت جهانی آن را در فهرست ویروس‌های “نگران‌کننده” قرار داده، محدودیت‌های جدیدی برای شهروندان اعمال کرده است.

قرار است در مناطقی که شاخص ابتلای بالایی دارند و در مدرسه‌هایی که کمتر از ۷۰ درصد دانش‌آموزان آن واکسینه شده‌اند کلاس‌ها غیرحضوری برگزار شوند.

سویه اومیکرون ویروس کرونا نخستین بار حدود یک ماه پیش در آفریقای جنوبی شناسایی شد و شمار موارد روزانه ابتلا به بیماری کووید۱۹ در این کشور از آن زمان تا کنون بیست برابر شده است.

سازمان جهانی بهداشت به تازگی اعلام کرد تعداد کشورهایی که ابتلا به سویه اومیکرون در آنها گزارش شده به نزدیک ۹۰ کشور رسیده و شمار مبتلایان در مناطق درگیر با آن طی یک و نیم تا سه روز دو برابر شده است.

شناسایی ۲۰۰ مورد مبتلا به اومیکرون در اسرائیل

تا کنون حدود ۲۰۰ مورد ابتلای قطعی به سویه اومیکرون کرونا در اسرائیل شناسایی شده است. افزون بر این صدها مورد مشکوک به ابتلا به این سویه وجود دارد.

در اسرائیل با وجود آغاز زودهنگام واکسیناسیون عمومی همچنان بیش از سی درصد از جمعیت ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری آن که شامل کودکان هم می‌شوند به طور کامل واکسینه نشده‌اند.

اسرائیل گرچه موج چهارم پاندمی کرونا را پشست سرگذشته، اما در روزهای گذشته با افزایش محسوس شمار مبتلایان جدید روبرو بوده که علت اصلی آن سویه بسیار مسری‌تر اومیکرون عنوان می‌شود.

از ابتدای پاندمی تا کنون بیش از یک میلیون و ۳۵۸ هزار مورد ابتلا به کرونا در اسرائیل شناسایی شده و هشت هزار و ۲۳۵ نفر از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید