به گزارش CNN فارسی ،رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که پس از خودداری آمریکا از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه، آنکارا با هدف نوسازی نیروی هوایی خود برای خرید ۴۰ جنگنده اف-۱۶ و حدود ۸۰ بسته تجهیزات نوسازی هواپیماهای جنگنده، تقاضای جدیدی را به ایالات متحده ارائه کرده است.

این تقاضای ترکیه باید به تایید وزارت خارجه و کنگره آمریکا برسد.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد و گفت که این وزارت‌خانه تنها زمانی درباره توافق‌های نظامی اظهار نظر می‌کند که پیشنهاد آنها به طور رسمی به کنگره ارائه شده باشد.

ترکیه پیشتر سفارش خرید ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ ساخت شرکت لاکهید مارتین را به آمریکا ارائه کرده بود، اما پس از آنکه سیستم پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسیه را دریافت کرد، ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ این سفارش ترکیه را لغو کرد.

اردوغان پیش از این درخواست خرید ۱۰۰ فروند جنگنده نسل پنجم اف ۳۵ ساخت لاکهید مارتین را به آمریکا ارائه داده و حتی در روند ساخت برخی قطعات آن نیز مشارکت داشت اما آمریکا در اعتراض به خرید سیستم دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسی از سوی آنکارا، نه تنها از تحویل دادن اولین مجموعه از این جنگنده‌ها به ترکیه خودداری کرد بلکه این کشور را نیز از روند تولید اف ۳۵ کنار گذاشت.

بر اساس این گزارش، درخواست ترکیه برای خرید این تجهیزات نظامی به موافقت وزارت خارجه آمریکا و کنگره این کشور نیاز دارد و کنگره می تواند مانع آن شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است نمی تواند درخواست خرید جنگنده اف ۱۶ از آمریکا توسط ترکیه را تایید کند و یا درباره آن اظهار نظر کند.

بر اساس گزارش رویترز، به دلیل مخالف های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با اقدامات چند سال اخیر ترکیه، درخواست خرید نظامی جدید از سوی ترکیه با موانع جدی مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید