به گزارش CNN فارسی ،بر اساس بررسی داده های جمع آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز و سازمان بهداشت جهانی ، ترکمنستان ، جمهوری سابق شوروی ، محل زندگی نزدیک به ۶ میلیون نفر ، یکی از حداقل پنج کشوری است که هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا را گزارش نکرده اند. سه مورد از این مکان های ابتلا نشده نیز جزایر جدا شده در اقیانوس آرام اند و چهارمین آن ها ، کره شمالی است ، کشوری که به شدت تحت کنترل است.

قربانقلی بردی محمداف ، رئیس جمهور سرکوب گر ترکمنستان ، که از سال ۲۰۰۶ حکومت می کند ، گزارشات مربوط به کووید -۱۹ در این کشور را “جعلی” دانسته و روز سه شنبه در خطاب به سازمان ملل متحد گفت که پاسخ به این همه گیری نباید “سیاسی” شود.
اما سازمان های مستقل و روزنامه نگاران و فعالان خارج از ترکمنستان می گویند شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کشور با موج سوم که بیمارستانها را فرا گرفته و دهها نفر را می کشد در حال مبارزه است و هشدار می دهد که رئیس جمهور تهدید این ویروس کشنده را در جهت حفظ عموم خود کاهش می دهد.
روسلان میاتیف ، تبعیدی از ترکمنستان و سردبیر سازمان خبری مستقل ترکمن نیوز در هلند ، گفت که شخصاً نام بیش از ۶۰ نفر را که به ادعای وی در داخل کشور بر اثر بیماری کووید -۱۹ جان باخته اند ، شامل معلمان ، هنرمندان و پزشکان را می داند.

میاتیف گفت که تمام مرگ و میرهای ثبت شده بوسیله ی اشعه ایکس تأیید شده است ،زیرا آسیب شدید ریه و درمان پزشکی توصیه شده مطابق با قربانیان کرونا در این آمار مشاهده می شود.

میاتیف گفت: “ترکمنستان به جای پذیرفتن این موضوع و همکاری با جامعه بین المللی ، تصمیم گرفت سر خود را به مسایل دیگری گرم کند.”

دولت ترکمنستان به درخواست CNN برای اظهار نظر پاسخ نداد.

با شیوع کووید -۱۹ در سراسر جهان در آغاز سال ۲۰۲۰ ، ترکمنستان تأکید کرد که هیچ موردی نداشته است ، حتی در حالی که کشورهای همسایه شیوع سرسام آور آن را گزارش کرده اند.

به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، ایران که با ترکمنستان دارای مرز زمینی طولانی است ، یکی از بیش ترین آمار شیوع کووید -۱۹ در جهان را با نزدیک به ۵٫۵ میلیون مورد گزارش کرده است.بر اساس وب سایت های وزارت خارجه انگلیس و استرالیا ، در حال حاضر همه پروازها به ترکمنستان متوقف شده و فقط شهروندان ترکمن اجازه ورود به این کشور را دارند.

ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید