به گزارش CNN فارسی روسای جمهور ایران و روسیه، تلفنی با یکدیگر گفت و گو و رایزنی کردند.
روسای جمهور ایران و روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به مواضع و همگرایی مشترک دو کشور در موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بر لزوم نهایی کردن سند جامع همکاری بلندمدت تأکید کردند.

ابراهیم رئیسی با قدردانی از مواضع روسیه در دفاع از حقوق هسته‌ای ایران و لزوم لغو همه تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کاملاً جدی است و به همین میزان در تامین حقوق ملتمان مبنی بر لغو تحریم‌ها هم جدیت دارد.
آقای رئیسی در این گفت و گو تصریح کرد ایران آماده انعقاد توافقنامه بلندمدت همکاری همه جانبه با روسیه است، زیرا تهران و مسکو در بسیاری از موضوعات بین‌المللی همگرایی و هم افزایی دارند و مقابله با یکجانبه‌گرایی و تحکیم چندجانبه گرایی از جمله وجوه مشترک دو کشور است.

ولادیمیر پوتین نیز با تأکید بر این که تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردار هستند، گفت «مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم است هرچه سریع‌تر این سند نهایی و اجرایی شود.»

در ادامه این گفت و گوی تلفنی رییس جمهور روسیه با تاکید بر اهمیت ثبات در قفقاز و ابراز نگرانی از اوضاع قره‌باغ گفت «برای افزایش سطح اعتماد و همکاری در این منطقه به‌دنبال راه‌اندازی مکانیزم مشورتی ۳+۳ هستیم و امیدواریم جمهوری اسلامی ایران نیز از آن حمایت کند.»

رئیس جمهوری ایران از ابتکار روسیه درباره ثبات و آرامش در منطقه قفقاز استقبال کرد.
دو طرف در این مکالمه تلفنی تاکید کردند تغییر در ژئوپلتیک و تغییر مرز‌های کشور‌های منطقه به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.

دیدگاهتان را بنویسید