به گزارش CNN فارسی در روزهای پایانی نشست آب و هوایی سازمان ملل در گلاسکو، آمریکا و چین (دو تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان) گفته‌اند که دهه آینده، دهه‌ای تعیین کننده خواهد بود و دو کشور به طور خاص بر کاهش انتشار گاز متان تمرکز کرده‌اند.

بیانیه آنها بر اهمیت حیاتی کاهش شکاف بین تلاش‌هایی که تاکنون برای مقابله با مشکل انجام شده و تلاش‌هایی که مورد نیاز بوده است، تأکید می‌کند.

دو کشور به طور خاص بر کاهش انتشار گاز متان تمرکز کرده‌اند. شی ژنهوا، مذاکره کننده ارشد چین در زمینه آب و هوا، و جان کری، فرستاده ایالات متحده، در گلاسکو، گفتند که این نشان می دهد که همکاری تنها راه رو به جلو است.

پیش از این، ایالات متحده و اتحادیه اروپا همچنین از همکاری جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای متان تا سال ۲۰۳۰ رونمایی کردند. بیش از ۱۰۰ کشور جهان وعده داده‌اند که در این جهت حرکت کنند.

در اولین هفته اجلاس کاپ ۲۶ در گلاسکو، که با شرکت بسیاری از رهبران جهان از جمله جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد، توافق‌هایی به دست آمد. از جمله اولین توافق بزرگ این اجلاس حاصل شد که بر اساس آن بیش از ۱۰۰ رهبر جهان وعده دادند که جنگل زدایی را تا سال ۲۰۳۰ پایان دهند و روند آن را معکوس کنند.

بیش از ۴۰ کشور جهان هم متعهد شده‌اند که سوخت خود را از زغال سنگ به سوی سوختهای دیگر تغییر دهند.

چندین کشور و همچنین آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواهان اقداماتی برای تسریع در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در این دهه هستند تا هدف باقی ماندن دمای زمین در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد پابرجا بماند.

بک تجزیه و تحلیل جدید نشان می دهد که با وجود وعده هایی که در کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد درگلاسکو، موسوم به نشست کاپ ۲۶، داده شده، جهان با اهداف مربوط به محدودسازی افزایش گرمای زمین، فاصله زیادی دارد.

این تحقیق محاسبه کرده که دنیا به سمت ۲/۴ درجه سانتیگراد افزایش دما پیش می رود که بسیار فراتر از ۱/۵ درجه ای است که کشورها به آن متعهد شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید