وزارت نفت به عنوان یکی از پردرآمدترین نهاد‌های دولتی بر اساس قانون موظف است که بخشی از اعتبارات خود را تحت عنوان “مسئولیت اجتماعی” در مناطق نفت خیز که از تولید نفت و گاز آسیب می‌بینند هزینه کند. این مسئولیت اجتماعی تا سال‌ها مغفول مانده بود تا این که سرانجام در سال ۱۳۹۹ نظامنامه‌ای برای آن تدوین شد.

با این همه اعتبارات میلیاردی مسئولیت اجتماعی در دولت سیزدهم عمدتا در مناطقی غیر از مناطق محروم نفت خیز هزینه شده اند.

وزارت نفت برای بازسازی و توسعه مسجد جمکران ۵۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است. همچنین برای ساخت ۷۰۰ خانه برای روحانیون جهرم و کمک به حوزه علمیه صالحیه کازرون و کمک به حرم شاه‌چراغ در شیراز قرار است مبالغی تخصیص دهد.

این‌ها مواردی است که گویا قرار است، از ردیف بودجه مسئولیت اجتماعی وزارت نفت انجام شود. ردیفی که معمولاً باید در خود مناطق نفتی برای کمک به عمران و رفاه و کاهش خسارت‌های وارده هزینه شود. یا به نظر می‌رسد باید هزینه شود.

بابک دارابی مشاور اجتماعی وزیر نفت کمک وزارت نفت به مسجد جمکران را تأیید می‌کند و می‌گوید: مسجد جمکران به‌عنوان یکی از پایگاه‌های تشیع یکسری کمبود‌ها و نیازمندی‌ها دارد که برای زوّار ایجاد زحمت کرده است. در این شرایط کرونایی شاید نیاز باشد آب بهداشتی در اختیار زوّار باشد یا وقتی وارد صحن می‌شوند از هوای خنک بهره‌مند باشند یا برخی اقلام روشنایی و مسائل تأسیساتی در این مسجد موردنیاز است، مثلاً زوار سالمند برای ورود به صحن به‌وسیله برقی برای تردد نیاز دارند”.

شرح ماجرای کمک وزارت نفت به مسجد جمکران این‌گونه است که ضیغمی دیگر مشاور وزیر نفت از او می‌خواهد که به این مسجد کمک شود. (۱۲ تیرماه) وزیر نفت هم به مشاور اجتماعی‌اش نامه را هامش میزند که” موافقت می‌شود/ لطفاً جهت اقدام لازم”.

دارابی هم در نامه‌ای به خجسته مهر مدیرعامل شرکت نفت از او می‌خواهد که این موضوع را در هیئت‌مدیره شرکت نفت مطرح کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید