به گزارش CNN فارسی ، چهل و دومین نشست سران شورای همکاری خلیج‌فارس امروز سه‌شنبه، ۱۴ دسامبر (۲۳ آذر) در کاخ درعیه در شمال ریاض، پایتخت عربستان سعودی، آغاز شد.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در سخنرانی خود در مراسم بازگشایی این نشست بر ضرورت اتحاد و یکپارچگی میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در رویارویی با چالش‌های این شورا پس از چهار دهه فعالیت تاکید کرد.

شاهزاده محمد بن سلمان عملکرد شورای همکاری خلیج‌فارس را در تحقق بسیاری از دستاوردها مورد تحسین قرار داد و به همبستگی‌های اخیر که منجر به دستاوردهای اجلاس سران العلا شد، اشاره کرد.

ولیعهد عربستان سعودی بر اهمیت تکمیل اتحادیه اقتصادی خلیج‌فارس تاکید کرد. او گفت عربستان سعودی به تلاش خود برای افزایش ثبات و امنیت در منطقه ادامه می‌دهد.

او بر اهمیت ثبات در عراق و همچنین ضرورت دستیابی به راه‌حلی سیاسی در یمن اشاره کرد و گفتگو را بهترین راه‌حل برای پایان دادن به مناقشه‌ها دانست.

شاهزاده محمد بن سلمان بر نقش محوری عربستان سعودی در غلبه بر چالش‌ها تاکید کرد.

ولیعهد عربستان با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران بر اهمیت جدی‌بودن در گفتگوها تاکید کرد و در خصوص افغانستان نیز افزود باید از تبدیل‌شدن این کشور به یک منبع تهدید برای منطقه پیشگیری شود.

هیئت‌های شش کشور شرکت‌کننده در چهل و دومین نشست سران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس روز سه‌شنبه وارد ریاض، پایتخت عربستان، شدند و‌ شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، از آن‌ها استقبال کرد.

بیانیه پایانی نشست ریاض: متحد در برابر چالش‌ها

به گزارش شرق الاوسط در بیانیه پایانی چهل‌ودومین نشست سران شورای همکاری کشورهای خلیج فارس بر اهمیت گذار دیجیتال و ارتقای نقش زنان و جوانان در کشورهای عضو شورا تأکید شد. این بیانیه همچنین اتحاد جمعی برای مقابله با چالش‌ها را ضروری دانست.

در این بیانیه رهبران کشورهای عضو بر اهمیت تکمیل روند یکپارچگی اقتصادی و ایجاد نظام‌های امنیتی و دفاعی مشترک تأکید کردند.

دولت‌های عضو این شورا توافق کردند که هرگونه حمله نظامی به هر یک از اعضا حمله به تمام کشورهای عضو تلقی شود.

مسأله تغییرات اقلیمی نیز از نکات دیگری بود که در بیانیه پایانی برجسته بود و سران کشورهای عضو شورا بر اهمیت پیگیری در اجرای طرح‌های مقابله با تغییرات اقلیمی تأکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید