به گزارش CNN فارسی نفتالی بنت روز یکشنبه ۱۵ اسفند در مورد مذاکرات وین برای احیای توافق ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام گفت: «موضع اسرائیل در مقابل این قرارداد آشکار است؛ موارد منفی آن به مراتب بیش‌تر از امتیازات آن است».

نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر تاکید کرد که هیچ توافقی میان ایران و کشورهای دیگر، اسرائیل را «به هیچ‌وجه مقید نمی‌کند».

او که در نشست دولت خود سخن می‌گفت، تصمیم مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ندادن پاسخ مثبت به درخواست‌ ایران جهت بستن پرونده‌های فعالیت تهران در چند سایت مشکوک را «یک تصمیم حرفه‌ای مهم» دانست.

آقای بنت گفت «آخر هفته رخداد مهم و مثبتی پیش آمد؛ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی، به تهران رفت و تصمیم گرفت که به خواست ایران، مبنی بر بستن پرونده‌ای باز آنان، و به‌رغم فشار سیاسی، پاسخ مثبت ندهد».

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «این یک تصمیم حرفه‌ای مهم برای وی و برای آژانس بود، چون به فشار ایران وقعی نگذاشتند».

رافائل گروسی شامگاه ۱۴ اسفند در بازگشت از سفر ۲۴ ساعته خود به تهران و گفت‌وگو با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و شمار دیگری از مقامات جمهوری اسلامی ایران، گفت که پرونده فعالیت‌های مظنون اتمی ایران کماکان نزد آژانس باز است.

او به خبرنگاران در فرودگاه گفت تهران قول داده است که تا دو هفته دیگر مدارک لازم را در مورد یافتن ذرات اورانیوم یافت شده در این سه مکان به آژانس تحویل دهد و آژانس نیز این مدارک را راستی‌آزمایی کند.

ساعتی پیش از بازگشت آقای گروسی از تهران، دولت ایران و آژانس بیانیه مشترکی منتشر کردند که جدول زمانی کار برای حل‌وفصل اختلافات میان طرفین بر سر سه مکان یادشده را تعیین کرد.

بر اساس این جدول زمانی، پیش‌بینی شده است که تهران و آژانس تا خردادماه بتوانند این مقوله را به سرانجام برسانند.

با این حال، آقای گروسی در بازگشت به وین گفت که ژوئن (خرداد) ضرب‌الاجل نهایی نیست بلکه باید همکاری را آن‌قدر ادامه داد تا معلوم شود که ایران در آن سه سایت چه فعالیتی داشته است.

تا پیش از سفر مدیرکل آژانس به تهران، از باز بودن چهار پرونده فعالیت ایران نزد آژانس سخن رفته بود هر چند ایران هفته گذشته گفت که یکی از پرونده‌ها حل‌وفصل شده است. تازه‌ترین اظهارات آقای گروسی و بیانیه آژانس نیز اکنون بر وجود سه سایت مشکوک تاکید دارد.

دولت اسرائیل در «افشای» فعالیت‌های مشکوک ایران در تورقوزآباد در نزدیکی شهر ری در استان تهران و آباده در استان فارس، نقش مهمی داشته است.

در تازه‌ترین تحول درباره مذاکرات برجام، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز شنبه گفت آمریکا باید تضمین بدهد تحریم‌هایی که علیه روسیه برقرار کرده است، به روابط اقتصادی روسیه با ایران در صورت احیای برجام لطمه نمی‌زند.

آقای لاوروف گفت در غیر این‌صورت، یک «مشکل» وجود دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شنبه‌شب گفت که تحریم‌های واشینگتن علیه روسیه، «به برجام ارتباط ندارد» و «نباید هیچ تاثیری بر احیای احتمالی برجام داشته باشد».

دیدگاهتان را بنویسید