به گزارش CNN فارسی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که پس از احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام»، ایالات متحده مانع سرمایه‌گذاری روسیه در صنایع هسته‌ای ایران که ده میلیارد دلار به خزانه مسکو سرازیر خواهد کرد، نخواهد شد.

بلینکن در جلسه استماع «کمیته امور خارجه» مجلس نمایندگان کنگره آمریکا که اواخر هفته قبل برگزار شد، برای اولین بار علناً تایید کرد که دولت بایدن مانع همکاری هسته‌ای روسیه و ایران نخواهد شد.

در جریان این جلسه، دارل عیسی، نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا از بلینکن خواست تضمین دهد که تحریم‌های روسیه تا زمانی که مسکو به جنگ خود در اوکراین ادامه می‌دهد پابرجا هستند.

بلینکن پاسخ داد هرگونه تحریمی که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید برداشته شود، جدا از کارزار فشار فعلی ایالات متحده بر روسیه خواهد بود، به این معنی که قرارداد هسته‌ای ده میلیارد دلاری بین تهران و مسکو مجاز می‌باشد.

به گفته وزیرخارجه آمریکا: «اقداماتی که روسیه در صورت احیای برجام بر اساس این توافق انجام می‌دهد، مغایر با تحریم‌های اعمال‌شده علیه این کشور به دلیل اقداماتش در اوکراین نخواهد بود».

به گفته «فری‌بیکن»، دولت بایدن به عنوان بخشی از مذاکرات جاری با ایران، که روسیه به نمایندگی از ایالات متحده رهبری آن را بر عهده دارد، متعهد شده است تا تحریم‌هایی که تهران را از پرداخت حداقل ده میلیارد دلار به مسکو برای ساخت رآکتورهای هسته‌ای در ایران منع می‌کند، لغو کند.

اتکای دولت بایدن به روسیه برای پیشبرد مذاکرات با ایران، مایه اعتراض رهبران سیاست خارجی جمهوری‌خواه در کنگره شده است، که مایلند مسکو را به دلیل جنایات جنگی‌اش در اوکراین به طور کامل از جامعه بین‌المللی منزوی کنند.

دارل عیسی در این باره به «فری‌بیکن» گفت: «دولت بایدن به قدری برای حصول توافق با ایران به میانجی‌گری روسیه عطش دارد که می‌خواهد ده میلیارد دلار به مسکو بدهد و چشم روی تحریم‌های آنها ببندد تا این اتفاق بیفتد».

دیدگاهتان را بنویسید