به گزارش CNN فارسی ، اسماعیل روز یکشنبه در یک میزگرد با خبرنگاران گفت: «گفت‌وگو با عربستان سعودی و ارتباط با خلیج فارس برای تامین و تثبیت تولید برق انجام می‌شود. در حال حاضر پرونده مورد مذاکره است.»

او افزود روشن است که تمایل و همکاری قوی از سوی شورای همکاری خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی و همچنین «اراده‌ای» برای کمک به عراق برای غلبه بر این بحران وجود دارد.

وزیر نفت عراق تاکید کرد مذاکرات کنونی بر سر قیمت خرید متمرکز است.

اسماعیل با اشاره به این که این امر به عوامل متعدد از جمله میزان و مدت (یک سال یا شش ماه از سال) برق وارداتی بستگی دارد، ادامه داد: «ما قیمت را گرفته‌ایم اما فکر می‌کنیم که می‌تواند کاهش یابد.»

عراق اکنون نزدیک به یک سوم گاز و برق مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند. اما ایران در این مدت، بارها عرضه انرژی به عراق را قطع کرده تا این کشور را وادار به پرداخت پول‌های مسدودشده ایران در عراق کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این پول اکنون به حدود چهار میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گفته وزیر نفت عراق، اکنون این کشور پانزده هزار مگاوات برق تولید می‌کند که تقریبا نصف برق مورد نیاز این کشور در اوج مصرف در تابستان است.

عراق دارای ذخایر عظیم هیدروکربنی است اما بخش صنعت برق این کشور برای دهه‌ها گرفتار جنگ، فساد و تاسیسات فرسوده بوده است.

قطعی گسترده و طولانی برق در این کشور موجب نارضایتی مردم شده و دولت بغداد قصد دارد با امضای چندین قرارداد تولید برق در این کشور را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید