به گزارش CNN فارسی، مراسم تشییع پیکر هوشنگ ابتهاج مشهور به سایه، شاعر و ترانه سرای معاصر ایرانی امروز جمعه ۴ شهریور مقابل تالار وحدت برگزار شد. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های داخلی نشان می‌دهند که هزاران نفر در این مراسم شرکت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا شفیعی کدکنی، بهمن فرمان آرا، ابراهیم اسماعیلی اراضی، محمدعلی مودب و سهیل محمودی از چهره های حاضر در مراسم بودند.

پیکر ابتهاج به زادگاهش در رشت منتقل شده تا روز شنبه، ۵ شهریور در باغ محتشم این شهر به خاک سپرده شود.

پیش از آغاز مراسم در تالار وحدت، پیکر سایه ابتدا به “خانه ارغوان” برده شد.

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های مجازی نشان می‌دهند که در مراسم وداع با سایه، تصنیف “سپیده”، یکی از معروف‌ترین سروده‌های او که به “ایران، ای سرای امید” هم مشهور است، با صدای محمد معتمدی پخش شده است.

این ترانه را نخستین بار محمدرضا شجریان خوانده بود. یکی از کاربران می‌نویسد: «در ایران که سرای امیدت بود، آرمیدی. سرای امیدی که ناامید ماند.»

در توییتر علاوه بر تصاویر و ویدیوهای مربوط به برنامه امروز، توییت‌هایی هم در انتقاد به نحوه برنامه‌ریزی و اجرای مراسم وجود دارد. یکی از کاربران، این مراسم را یک “رسوایی ملی” می‌داند که “سخنران صاحب‌نامی” نداشته و نیروهای ارشاد تمام تلاش‌شان پایان دادن سریع‌تر به مراسم بوده است.

ابتهاج سال ۱۳۰۶ در رشت متولد شد و در ۲۰ سالگی اولین کتاب شعر خود را با نام “نخستین نغمه‌ها” منتشر کرد. تصحیح دیوان حافظ که با عنوان “حافظ به سعی سایه” منتشر شده نیز از آثار برجسته کارنامه هوشنگ ابتهاج به‌شمار می‌رود.

ابتهاج که در دهه‌های آخر عمر اغلب  مقیم شهر کلن آلمان بود، تیرماه امسال به دلیل نارسایی کلیوی در بیمارستانی در این شهر بستری شد. او روز ۱۹ مرداد در ۹۴ سالگیدرگذشت.

قرار بود پیکر او چهارشنبه هفته گذشته به ایران منتقل و روز پنجشنبه در تهران تشییع و جمعه در رشت به خاک سپرده شود اما با درخواست قضایی یکی از دختران او، این امر یک هفته به تعویق افتاد. بعد از رأی دادگاه برای انتقال پیکر هوشنگ ابتهاج به ایران، چهارشنبه دوم  شهریورماه (۲۴ اوت) پیکر این شاعر به ایران منتقل شد.

دیدگاهتان را بنویسید