به گزارش CNN فارسی به نقل از خبرگزاری آناتولی، این منبع اعلام کرد، ناتو در حال مذاکره با روسیه در مورد این موضوع است.

پیش‌تر سرویس مطبوعاتی ناتو اعلام کرده بود که بروکسل در تاریخ ۱۲ و ۱۳ ژانویه (۲۲ و ۲۳ دی‌ماه) میزبان نشست کمیته نظامی ناتو در سطح وزرای دفاع کشورهای عضو خواهد بود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه گفته بود، این ائتلاف به مسکو برگزاری نشست شورای ناتو-روسیه را در اوایل سال ۲۰۲۲ با هدف رسیدگی به تحولات در اوکراین پیشنهاد داده است.

در همین حال، وی تاکید کرد که ناتو هرگز در مورد حق اوکراین برای انتخاب راه خود و ارائه درخواست برای پیوستن به ناتو و همچنین حق کشورهای ناتو برای دفاع از متحدانشان مصالحه نخواهد کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه تایید کرد که مسکو پیشنهادی را از سوی بروکسل در رابطه با نشست شورای روسیه-ناتو دریافت کرده است. این دیپلمات همچنین بار دیگر بر آمادگی روسیه برای برگزاری گفت‌وگویی مستقیم پیرامون پیشنهادات حفاظت امنیتی که ناتو را از پیشروی به سمت شرق و استقرار تسلیحات در نزدیکی مرزهای روسیه باز می‌دارد، تاکید کرد.

وزارت امور خارجه روسیه ۱۷ دسامبر پیش‌نویس توافق‌نامه‌هایی را پیرامون ضمانت‌های امنیتی که از نظر قانونی از جانب آمریکا و ناتو لازم‌الاجرا هستند، منتشر کرد. این پیش‌نویس‌ها ۱۵ دسامبر به کارن دانفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا تقدیم شده بودند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان کنفرانس خبری سالانه‌اش اعلام کرد که مسکو واکنش مثبت آمریکا به این پیشنهادات در مورد تضمین‌های امنیتی را مشاهده کرده است. وی اشاره کرد که واشنگتن برای آغاز مذاکرات در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی در ژنو آماده است. بعلاوه، استولتنبرگ پیش‌تر تایید کرد که ناتو با دقت پیشنهادات مسکو را بررسی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید