به گزارش CNN فارسی ، محققان اطلاعات بیش از ۱۵۰۰۰ پرنده غیر مهاجر را در ۷۷ گونه در یک دوره ۴۰ ساله مطالعه کرده اند که در جنگل های آمازون شکار شده، برچسب گذاری شده و سپس رها شده اند.
بر اساس مطالعه جدیدی که روز جمعه در مجله Science Advances منتشر شد، دانشمندان دریافتند که تقریباً بدن همه پرندگان از دهه ۱۹۸۰ سبک تر شده است و به طور متوسط ​​هر دهه حدود ۲ درصد از وزن بدن خود را از دست می دهند. برای یک گونه پرنده متوسط ​​که در دهه ۱۹۸۰ حدود ۳۰ گرم (۱ اونس) وزن داشت، جمعیت در حال حاضر به طور متوسط ​​حدود ۲۷٫۶ گرم (۰٫۹۷ اونس) است. این مطالعه همچنین نشان داد که طول بال‌ها در یک سوم از گونه‌های پرندگان آمازون بزرگ‌تر می‌شود.
این الگویی است که در پرندگان مهاجر آمریکای شمالی نیز دیده شده است.
فیلیپ استوفر، یکی از نویسندگان، پروفسور لی اف میسون در این زمینه گفت: “این پرندگان از نظر اندازه تفاوت چندانی ندارند. آنها نسبتاً دقیق تنظیم شده اند، بنابراین وقتی همه افراد در جمعیت چند گرم کوچکتر هستند، بسیار مهم است.”

استوفر در یک انتشار خبری گفت: “این بدون شک در همه جا اتفاق می افتد و احتمالاً فقط در مورد پرندگان نیست.”
“اگر به بیرون از پنجره نگاه کنید و آنچه را که در بیرون می بینید در نظر بگیرید، شرایط مانند ۴۰ سال پیش نیست و به احتمال زیاد گیاهان و حیوانات نیز به این تغییرات واکنش نشان می دهند. ما این ایده را داریم که چیزهایی که ما می بینیم در زمان ثابت هستند، اما اگر این پرندگان در زمان ثابت نشوند، ممکن است این درست نباشد.”
بال های کم مصرف
محققان دریافتند پرندگانی که در بالای تاج جنگل زندگی می‌کردند و بیشتر در معرض گرما و شرایط خشک‌تر بودند، شدیدترین تغییرات را در وزن بدن و اندازه بال داشتند.

محققان خاطرنشان کردند که وزن کمتر بدن و افزایش طول بال به این معنی است که پرندگان به طور موثرتری از انرژی استفاده می کنند. برای مثال، در مقایسه با یک جت جنگنده با بال‌های کوتاه که برای پرواز به سوخت زیادی نیاز دارد، یک هواپیمای گلایدر با بدن نازک و بال‌های بلند با انرژی بسیار کمتری به پرواز در می‌آید.
ترجمه از سایت CNN 

دیدگاهتان را بنویسید