به گزارش CNN فارسی ، اما چیزی که ما معمولاً ممکن است با هوش مصنوعی مرتبط نباشیم، هنر و شعر است – با این حال این دقیقاً همان چیزی است که Ai-Da، یک ربات بسیار واقع گرایانه اختراع شده توسط آیدان ملر در آکسفورد، مرکز انگلستان، وقت خود را صرف ایجاد آن می کند. Ai-Da اولین هنرمند ربات انسان‌نمای فوق‌واقع‌گرای جهان است و روز جمعه شعری را که با استفاده از الگوریتم‌هایش در تجلیل از شاعر بزرگ ایتالیایی دانته سروده بود، اجرا کرد.
این رسیتال در موزه مشهور اشمولین دانشگاه آکسفورد به عنوان بخشی از نمایشگاهی به مناسبت هفتصدمین سالگرد مرگ دانته برگزار شد. شعر آی دا به عنوان پاسخی به حماسه شاعر “کمدی الهی” تولید شد – که آی دا به طور کامل مصرف کرد و به او اجازه داد تا از الگوریتم های خود برای الهام گرفتن از الگوهای گفتاری دانته و با استفاده از بانک اطلاعاتی خود استفاده کند. از کلمات، کار خود را بسازد.

شعر آی دا توسط ملر “عمیقاً احساسی” توصیف شد و شامل بیت زیر است:
«ما مانند اسیران چشم‌بند از آیات خود نگاه می‌کردیم.
فرستاده شد تا به دنبال نور باشد. اما هرگز نیامد
یک سوزن و نخ لازم است
برای تکمیل تصویر
برای دیدن موجودات بیچاره ای که در بدبختی بودند،
چشمان شاهین دوخته شده است.”
ملر گفت که توانایی Ai-Da در تقلید از نوشته های انسان “بسیار عالی است، اگر آن را بخوانید نمی دانید که توسط یک انسان نوشته نشده است” و به CNN گفت که وقتی آی-دا در عصر جمعه مشغول خواندن شعر خود بود. ، “به راحتی فراموش می شد که با یک انسان سر و کار ندارید.”

ملر به CNN گفت: «پروژه Ai-Da برای پرداختن به بحث در مورد اخلاقیات توسعه بیشتر هوش مصنوعی برای تقلید از انسان و رفتار انسان ایجاد شد. “بالاخره همه ما متوجه می شویم که فناوری تأثیر عمده ای بر تمام جنبه های زندگی دارد و ما به دنبال این هستیم که بفهمیم این فناوری چقدر می تواند انجام دهد و چه چیزی می تواند در مورد خودمان به ما بیاموزد.”
ملر گفت یکی از چیزهای کلیدی که او و تیمی که با Ai-Da کار می کنند در حین توسعه او آموخته اند این است که این پروژه به آنها یاد نداده است که او چقدر “انسان است – اما به ما نشان داده است که ما به عنوان انسان چقدر روباتیک هستیم.”

ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید