به گزارش CNN فارسی روز چهارشنبه، ۲۷ ژوئیه، بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد ۷۵ صدم درصد نرخ بهره بانکی را بالا می‌برد و چنانچه لازم باشد در آینده نزدیک مجددا با بالا بردن نرخ بهره به نبرد تورم خواهد رفت.

بدین ترتیب نرخ بهره بانکی درآمریکا که همین ماه گذشته ۷۵ صدم درصد افزایش یافته بود اکنون به رقم ۲.۲۵ تا ۲.۵۰ درصد می‌رسد که دست کم در ۱۵ سال گذشته و از آغاز رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۷ بالاترین میزان افزایش بهره بانکی بوده است.

بانک مرکزی آمریکا از ماه مارس گذشته با هدف کنترل تورم نرخ بهره بانکی را در چند نوبت افزایش داده است.

آمریکا شاهد بالاترین نرخ تورم طی ۴۰ سال گذشته بوده است و این کارشناسان را نسبت به آغاز یک رکود اقتصادی جدید در بزرگترین اقتصاد دنیا نگران کرده است.

بانک مرکزی آمریکا می‌گوید برای کنترل تورم چاره‌ای جز افزایش نرخ بهره بانکی ندارد اما اقتصاددانان نگرانند بالا بردن نرخ بهره که به طور طبیعی موجب کم شدن تقاضا و آهسته شدن فعالیت بازار می‌شود، ضمن منقبض‌کردن بازار، موجب شکل‌گیری یک دوره رکود اقتصادی شود.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که فعالیت در بازار مسکن و همچنین اعتماد بنفس مشتریان نسبت به سرمایه‌گذاری و خرید پایین آمده و همزمان تعداد درخواست‌ها برای مساعده بیکاری بالا رفته است. همه اینها در تضاد با روند دو سال گذشته و از زمان آغاز شیوع همه گیری کرونا روی داده و به همین علت ناظران اقتصاد آمریکا را نگران کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید