به گزارش CNN فارسی، بنا به آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در بیش از ۷۰ کشور جهان در سال جاری میلادی گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت، شنبه ۱ مرداد، با فعال کردن بالاترین درجه هشدار برای شیوع رو به رشد بیماری «آبله میمون»، این ویروس را یک وضعیت اضطراری در بهداشت عمومی و یک نگرانی بین المللی خواند.

به گزارش شبکه «سی.ان.بی.سی»، این اعلام بدان معناست که شیوع آبله میمون یک «رویداد فوق‌العاده» است که می‌تواند به مناطق بیشتری در جهان سرایت کند و نیاز به یک واکنش هماهنگ بین‌المللی دارد.

بنا به آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از ۱۶ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در بیش از ۷۰ کشور جهان در سال جاری میلادی گزارش شده است. تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس این سازمان نیز مرگ پنج نفر را به‌دلیل ابتلا به این بیماری تایید کرد.

علائم اولیه آبله مییمون مانند آنفولانزاست و شامل تب، خستگی، سردرد و بزرگ شدن غدد لنفاوی می‌شود. چند روز بعد، بُثورات یا آبله‌ها در سطح بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شوند.

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما با پیشگیری از سرایت، می‌توان شیوع آن را کنترل کرد.

برعکس ویروس کرونا، آبله میمون اول علائم ابتلا را نشان می‌دهد و بعد مُسری می‌شود، که عامل مهمی در کمک به جلوگیری از سرایت آن است.

ابتلا به آبله میمون معمولا از طریق ارتباط با حیوانات آلوده به این ویروس رخ می‌دهد. با این حال، انسان‌ها نیز می‌توانند انتقال‌دهندهٔ این ویروس باشند. استنشاق ترشحات دستگاه تنفسی فرد آلوده، تماس فیزیکی مستقیم با فرد آلوده، و تا حدی کمتر تماس غیرمستقیم مانند لمس کردن لباس افراد آلوده می‌تواند باعث سرایت این بیماری از انسان به انسان شود.

مهمترین روش پیشگیری از آبله مییمون واکسیناسیون است، اما استفاده از ماسک و دستکش، شستن مرتب دست‌ها، و دوری کردن از تجمعات انسانی نیز می‌تواند به‌طور طبیعی از شیوع بیماری جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید