به گزارش CNN فارسی، بنا بر آخرین اعلام گارد مرزی لهستان حدود ۲۲ هزار اوکراینی از روز پنج‌شنبه، ۵ اسفند، از مرز این کشور وارد خاک اوکراین شده‌اند.

در همین حال نیویورک‌تایمز نیز گزارش داد که حتی در کوچک‌ترین روستاها و شهرهای اوکراین که تاکنون تحت تاثیر جنگ نبوده‌اند،‌ شهروندان با ایجاد پست‌های بازرسی و استحکامات،‌ برای مبارزه با نیروهای روسیه آماده می‌شوند.

روز یکشنبه هشتم اسفند، صفی از اوکراینی‌ها در ایست بازرسی مدیکا در جنوب شرق لهستان، برای بازگشت به کشورشان تشکیل شده بود.

یکی از مردان در صف به آسوشیتدپرس گفت: «باید از سرزمینمان دفاع کنیم، اگر ما دفاع نکنیم، چه کسی خواهد کرد؟»

یکی دیگر گفت که نمی‌توانسته تاب بیاورد که روسیه استقلال، شهر و شهروندان اوکراین را نابود کند و کودکان و سالمندان این کشور را بکشد.

یک زن اوکراینی به نام لسا، ۳۶ ساله و اهل لویو که همراه برادرش در حال بازگشت به اوکراین بود، پیش از ورود به ایست بازرسی به آسوشیتدپرس گفت که می‌ترسد، اما مادر است و می‌خواهد کنار فرزندانش باشد، پس باید برود.

آلینا، مادر دیگری که می‌رفت که کودکانش را از اوکراین خارج کند نیز به این خبرگزاری گفت که اوکراینی‌ها باید فرزندانشان را از اوکراین بیرون ببرند تا مردان مجال جنگیدن داشته باشند.

اتوبوسی آن سوی مرز و در خاک اوکراین، منتظر این افراد است تا آنها را از آنجا به مسیر بعدیشان منتقل کند.

دولت جمهوری چک، که از جنوب‌غرب با لهستان مرز مشترک دارد، اعلام کرد که از خانواده‌های اوکراینی ساکن این کشور که مردهای خانواده‌‌شان تصمیم بگیرند برای دفاع از سرزمینشان به اوکراین بازگردند، حمایت می‌کند.

حدود ۲۰۰ هزار کارگر اوکراینی در جمهوری چک زندگی می‌کنند که اکثر آنان مرد هستند.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین خود در کی‌یف، پایتخت، مانده است تا روحیه جنگجویان اوکراینی را تقویت کند.

زلنسکی خروج مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله از اوکراین را ممنوع کرده است و همزمان دولت اوکراین در دعوت از داوطلبان خارجی برای جنگ در دفاع از اوکراین فراخوان داده است.

رییس جمهور اوکراین گفت که در حال ایجاد یک هنگ خارجی بین‌المللی برای داوطلبان خارج از کشوریم.

دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز در توییتی نوشت: از خارجی‌هایی که مایل به دفاع از اوکراین و نظم جهانی به عنوان بخشی از لژیون بین‌المللی دفاع از اوکراین هستند، دعوت می‌کنم با نمایندگی‌های دیپلماتیک اوکراین در کشورهای خود تماس بگیرید.

وزیر خارجه اوکراین افزود: «ما با هم هیتلر را شکست دادیم و پوتین را نیز شکست خواهیم داد.»

بنا بر گزارش رسانه‌ها، سفارت اوکراین در اسرائیل در فراخوانی اعلام کرده است که هر کس مایل است می‌تواند به ارتش اوکراین بپیوندد و مقابل روسیه بجنگد. این فراخوان پس از مدتی از صفحه فیسبوک سفارت اوکراین حذف شد.

رهبران اسرائیل در مواضع خود درباره حمله روسیه به اوکراین احتیاط به خرج داده‌اند.

صدها هزار نفر با پیشینه روس و اوکراینی و یا هر دو، در اسرائیل زندگی می‌کنند و اسرائیل در پی روابط خوب با هر دو کشور است.

بنابر آمار آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، از زمان حمله روسیه به اوکراین تا یکشنبه هشتم اسفند، دست‌کم ۳۶۸ هزار نفر از اوکراین به لهستان و دیگر کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.

گارد مرزی لهستان شمار افراد وارد شده به این کشور از پنج‌شنبه ۵ اسفند ماه تاکنون را ۱۵۶ هزار تن عنوان کرد و گفت ۲۲ هزار نفر هم «در جهت معکوس» به اوکراین بازگشته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید