به گزارش CNN فارسی ، معاون وزیر خارجه ایران اعلام نکرده که این وقفه به چه دلیل است و مدت آن دقیقا چند روز خواهد بود.

از ابتدای دور جدید مذاکرات کشورهای اروپایی عضو برجام و آمریکا چندین بار به ایران هشدار دادند که نحوه مذاکراه تیم جدید ایران منجر به فروپاشی برجام خواهد شد.

با این حال آقای باقری کنی صبح امروز در حساب توییتر خود نوشت که “این هفته پیشرفت خوبی داشتیم” اما اشاره‌ای به اینکه در چه چیزی پیشرفت صورت گرفته نکرد.

وی نوشت: “پس از رایزنی‌ها با دیگر هیات‌ها، بعد از ظهر روز گذشته من و انریکه مورا برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو، دیدار کردیم.”

سه روز پیش نمایندگان دائم بریتانیا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک با انتقاد از مواضع هسته‌ای ایران در مذاکرات وین هشدار دادند که جمهوری اسلامی و قدرت‌های بزرگ به سرعت در حال رسیدن به پایان راه توافق برجام هستند.

دو روز پیش و پس از توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای فعالیت مجدد دوربین‌های آژانس در مرکز هسته‌ای کرج، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات این توافق را “بسیار ارزشمند” در روند احیای برجام دانست.

این بیانیه که توسط نیکلاس دی ریوایر سفیر فرانسه قرائت شد، می گوید که برنامه هسته‌ای ایران هرگز به اندازه امروز پیشرفته نبوده است و صلح و امنیت بین المللی و نظام جهانی منع اشاعه را تضعیف می کند.

این بیانیه می افزاید: “ایران از مصالحه هایی که پس از چندین هفته مذاکرات سخت به دست آمده بود، عقب نشینی کرده و در عین حال درخواست‌های حداکثری بیشتری را ارائه کرده است. ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که تشدید برنامه هسته‌ای ایران، برجام را به‌ طور کامل از بین خواهد برد.”

شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر سه شنبه نشستی درباره اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار کرد.

مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، در این جلسه گفت که پیشنهادات ایران در وین کاملا با مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ منطبق است.

او گفت: “اگر طرف‌های دیگر اراده سیاسی واقعی برای احیای برجام دارند، باید شجاعت لازم و کافی برای پذیرش اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی همه تعهدات خود ذیل برجام را داشته باشند.”

هم زمان، یک مقام ارشد سازمان ملل متحد خواهان نرمش آمریکا و ایران در مذاکرات احیای برجام شد.

ایران پیشتر در روز سه شنبه به انتشار بیانیه سه کشور اروپایی عضو برجام در انتقاد شدید از رویکرد خود در مذاکرات وین واکنش نشان داده بود.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) با “غیرسازنده” توصیف کردن آن بیانیه، به نقل از علی باقری، سرپرست مذاکره‌کننگان ایران گفته بود: “بعضی بازیگران به جای دیپلماسی واقعی به عادت مقصرنمایی خود پافشاری می‌کنند.”

خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگشت تحریم‌های این کشور موجب شد تا دولت پیشین جمهوری اسلامی ایران با مشکلات اقتصادی قابل‌توجهی روبه‌رو شود.

در پی تغییر رئیس‌جمهور آمریکا، این احتمال مطرح شده بود که بعد از بازگشت این کشور به برجام، از فشار اقتصادی قابل توجهی که بر ایران وجود دارد، بکاهد.

مذاکرات وین نیز به این دلیل آغاز شد که دولت آمریکا به رهبری جو بایدن اعلام کرد حاضر است برخلاف دولت قبلی به برجام بازگردد.

اما بعد از شش دور مذاکرات در وین و تهیه متنی مقدماتی برای رسیدن به توافق، ابراهیم رئیسی در انتخابات ایران پیروز شد و مذاکرات متوقف شد.

بعد از یک وقفه چندماه، اعضای جدید مذاکره کننده، با متنی جدید مذاکرات را در وین از سرگرفتند. این متن با انتقاد طرف‌های اروپایی مذاکرات روبه‌رو شد.

جمهوری اسلامی از گفتگوی مستقیم با ایالات متحده خودداری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید