تنها نزدیک به دو هفته مانده به از سرگیری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای با تهران، دو مقام ایرانی گفته‌اند که احتمال شکست این مذاکرات بیش از موفقیت آن است.

این دو مقام ایرانی به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که ایران رویکردی چالشی در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ در پیش خواهد گرفت و با اتکای به میزان نفوذ خود برای کاهش گسترده تحریم‌ها در ازای اعمال محدودیت‌هایی علیه فناوری‌های اتمی پیشرفته متعلق به آن تلاش خواهد کرد.

این دو مقام ایرانی در ادامه توضیح دادند که خطرهای بزرگی پیش‌رو است، زیرا به باور آنها ناکامی در از سر گیری مذاکرات وین در ۲۹ نوامبر جاری برای احیای توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ ، خطرهای شعله‌ور شدن جنگ منطقه‌ای جدیدی را به دنبال خواهد داشت.

ادامه زندگی در ایران با توافق هسته‌ای یا بدون آن

همزمان با این یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با «رویترز» تصریح کرد که «تاسیسات هسته‌ای ما پا بر جاست و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند… می‌توانیم با دست‌یابی به توافق یا بدون آن به زندگی خود ادامه دهیم… توپ اکنون در زمین آنها (غربی‌ها) است.»

این مقام ایرانی افزود که «پیشرفت یعنی این که کل تحریم‌های ظالمانه برداشته شود.. ایران توافق هسته‌ای را ترک نکرد، بلکه این آمریکا بود که از آن خارج شد.»

از سویی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در واکنش به مذاکراتی که قرار است برای احیای توافق هسته‌ای از سر گرفته شود از آمادگی کشورش برای امضای «توافقی خوب» خبر داد.

امیرعبداللهیان، چهارشنبه در توییتی نوشت: «ما آماده بازگشت به میز مذاکرات وین و دستیابی به یک توافق خوب هستیم. بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان یک اصل پیشرو و مهم است.»

این تحول در حالی است که ایران با رویکرد به شرق و در سایه عضویت در سازمان همکاری شانگهای و قرارداد ۲۵ ساله با چین، در نظر دارد تا اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات هسته‌ای گره نزند تا بتواند برای طولانی مدت در برابر فشارهای غرب مانور داده و در مسأله هسته‌ای وقت‌کشی، چانه‌زنی و مقاومت کند.

این کشور که اخیرا و در پی ممانعت از ورود بازرسان بین‌المللی به تاسیسات هسته‌ای کرج روند عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در پیش گرفته است همچنین در تلاش است تا با احراز پیشرفت‌های فزاینده هسته‌ای در زمینه غنی‌سازی و ساخت فلز اورانیوم خود را تا ۲۹ نوامبر به سطحی از بازدارندگی رسانده و کشورهای غربی را از این طریق تحت فشار قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید