به گزارش CNN فارسی ، رزماری دی کارلو، معاون آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در امور سیاسی و تثبیت صلح‌ گفت که به همراه گوترش از آمریکا خواسته‌اند مطابق با برجام تحریم‌های ایران را لغو کند.

دی کارلو از ایران نیز خواست اقداماتی را که ناقض تعهدات برجام هستند متوقف کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین از آمریکا خواست معافیت از تحریم‌های مربوط به تجارت نفت با ایران و نیز فعالیت‌های غیرنظامی هسته‌ای در نیروگاه اتمی بوشهر، تاسیسات فردو و رآکتور اراک را تمدید کند.

او گفت تمدید معافیت‌ها همچنین برای انتقال اورانیوم غنی‌شده از ایران ضروری است.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیز در نشست شورای امنیت گفت: «نمی‌توان به ایران اجازه داد برنامه هسته‌ای خود را سرعت ببخشد، و در دیپلماسی هسته‌ای وقت تلف کند. عدم عملکرد فوری از سوی ایران در مذاکرات وین مزایای مورد نظر در بازگشت متقابل به تعهدات برجام را بی‌اثر می‌کند.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به این که ایالات‌متحده برای احیای برجام به دنبال دیپلماسی است گفت: «با این حال، ایران از سرگیری مذاکرات را با اقدامات جدید تحریک‌آمیز هسته‌ای و مواضع مبهم، غیر واقع‌بینانه، حداکثری و غیرسازنده درباره مساله هسته‌ای و تحریم‌ها همراه کرد.»

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، پس از نشست شورای امنیت در جمع خبرنگاران گفت: «به محض اینکه طرف مقابل به صورت قابل راستی‌آزمایی به انجام تمام تعهدات خود برگردد، ایران نیز تمام اقدام‌های خود را متوقف خواهد کرد.»

تخت‌روانچی افزود: «مذاکرات وین تنها می‌تواند از طریق اراده سیاسی واقعی و مذاکرات مبتنی بر حسن نیت موفق شود. سرزنش کردن دیگران یا وانمود کردن اینکه سایر طرف‌ها صبرشان لبریز شده است، سازنده نیست.»

پیشتر در روز سه‌شنبه، شورای همکاری خلیج فارس نیز در بیانیه پایانی نشست خود در ریاض با اشاره به ضرورت برخورد جدی جامعه جهانی با پرونده هسته‌ای ایران و مشارکت کشورهای عضو این شورا در روند مذاکرات بین‌المللی با جمهوری اسلامی تاکید کرد.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، گفت که به نظر می‌رسد ایران در مذاکرات وین با قدرت‌های جهانی برای احیای برجام متوقف شده است. او اشاره کرد که ریاض دائما با طرف‌های مذاکره در وین در تماس است.

بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز پیش از نشست شورای امنیت در بیانیه‌ای با اشاره به فاصله گرفتن ایران از تعهدات خود در برجام گفتند: «ادامه اقدام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای ایران به این معناست که ما داریم به سرعت به پایان راه می‌رسیم.»

دیدگاهتان را بنویسید