به گزارش CNN فارسی ، روز چهارشنبه CNN فاش کرد که دولت اتیوپی از حامل تجاری دولتی خود برای انتقال سلاح به اریتره در هفته های اول درگیری استفاده کرد. این اولین بار است که این تجارت تسلیحاتی بین دشمنان سابق در طول جنگ تقریباً یک ساله در منطقه Tigray در شمال اتیوپی ثبت شده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در واکنش به تحقیقات گفت: “این اتهامات فوق العاده سنگین است ؛ نه تنها می تواند نقض احتمالی کنوانسیون شیکاگو [در مورد هوانوردی غیرنظامی بین المللی] باشد. استفاده از هواپیماهای غیرنظامی برای حمل تجهیزات سخت افزاری نظامی هنجارها را زیر پا می گذارد و کشتی های مسافربری در سراسر جهان را به خطر می اندازد. ”

این مقام افزود: ایالات متحده از استفاده از همه ابزارهای موجود برای پایان دادن به درگیری که باعث قحطی شده و میلیون ها نفر را به شدت نیازمند کمک کرده اند .
ما این توانایی را داریم که تحریم ها را اعمال کنیم و آماده استفاده از آنها و دیگر ابزارهایی هستیم که در اختیارمان قرار می دهد برای کسانی که فاجعه Tigray را طولانی می کنند. ”

یک مقام ارشد جداگانه از دولت به CNN گفت که کاخ سفید در حال بررسی اتهامات ذکر شده در گزارش خود است. این منبع می گوید: “در صورت صحت ، آنها بسیار نگران کننده خواهند بود ، زیرا اتیوپی با ثبت شرکت در عملیات نظامی که یکی از بدترین بحران های بشردوستانه جهان را آغاز کرده است ، شهرت خط هوایی ملی خود را به طور جدی به خطر می اندازد.”

اظهارات این دو مقام سه هفته پس از تهدید جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا ، مبنی بر اعمال تحریم های گسترده علیه مقامات اتیوپیایی و دیگر طرف های درگیری مطرح می شود ، مگر اینکه آنها از جنگ دست بردارند و دسترسی انسان دوستانه را باز نکنند. مقامات دولتی گفته اند اما دولت اتیوپی هنوز گام های معناداری در جهت کاهش تنش ها برداشته است.
ترجمه از سایت CNN

دیدگاهتان را بنویسید