به گزارش CNN فارسی، نیروی هوایی آمریکا طرح اژدهای سریع را آزمایش کرد؛ اژدهای سریع نام یکی از طرح‌های جدید نیروی هوایی آمریکا برای حمله موشکی به اهداف با استفاده از هواپیماهای ترابری نظامی غول پیکر است.

نیروی هوایی آمریکا اخیرا یک ایده کلیدی جدید را مورد آزمایش قرار داد که هنگام نبرد توان تهاجمی‌اش را به شدت افزایش می‌دهد. این طرح که مشابه حمله زنبوری است، توان دشمن برای دفاع را به شدت کاهش داده و آن را زمینگیر می‌کند. طرح مذکور با همکاری کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) طی بازه‌ای ۱۰ ماهه توسعه یافت.

در حمله زنبوری ده‌ها و حتی صد‌ها پهپاد کوچک همزمان به یک هدف که پدافند هوایی به شدت از آن محافظت می‌کنده حمله برده و بدین‌ترتیب مدافع را در دفاع از آن مکان مهم فلج و هدف با ارزش را نابود می‌کنند.

در طرح اژدهای سریع نیز موشک‌های کروز در یک پالت جای گرفته و توسط هواپیمای ترابری حمل می‌شوند. از آن جایی که هواپیمای ترابری ظرفیت حمل بسیار بالاتری نسبت به جنگنده دارد، موشک‌های بسیار بیشتری با خود حمل کرده و پس از رهاسازی آن‌ها دشمن را انبوهی از موشک‌های کروز دوربرد مواجه می‌سازد. این طرح اوایل ماه میلادی جاری با موفقیت نخستین آزمایش خود را پشت سر گذاشت.

در این روش پالت هنگام پرواز از درب پشت هواپیما به بیرون انداخته می‌شود و پس از خروج چترهایش را باز می‌کند. موشک‌های درون پالت طوری قرار داردن که نوک آن‌ها به سمت زمین باشد. سپس موشک رها می‌شود و با کاهش ارتفاع موتور جت آن‌ که جریان هوا روشنش می‌کند فعال شده و بال‌هایش را نیز باز می‌کند. بدین ترتیب موشک به پرواز در آمده و به سمت هدف حرکت می‌کند.

پالت‌های حامل موشک در دو نمونه با ظرفیت ۶ و ۹ موشک ساخته می‌شود که مدل ۶ موشکی برای حمل توسط هواپیماهای ترابری تاکتیکی مانند C-130J سوپر هرکیولیس (Super Hercules) و مدل ۹ موشکی برای حمل توسط هواپیماهای ترابری راهبردی و بزرگ مانند C-17 گلوب مستر ۳ (Globemaster III) است. یک فروند C-130J می‌تواند ۲ پالت ۶ موشکی و یک فروند C-17 نیز ۵ پالت ۹ موشکی حمل و به ترتیب ۱۲ و ۴۵ موشک همراه خود می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید