به گزارش CNN فارسی ، “رئیس مطالعات استراتژیک بریتانیا” در مقاله ای با عنوان “محاصره دریای سیاه توسط روسیه یک مشکل برای کل جهان است” برای نیواستیتسمن نوشت:

از آغاز جنگ در اوکراین نگرانی هایی در مورد محدود کردن آن به دو کشور متخاصم در محدوده های جغرافیایی مشخص وجود داشته است. نگرانی اغلب این است که ولادیمیر پوتین که جاه‌طلبی‌های خود را خنثی کرده و نیروهایش در حال فرار هستند، با خشمی که دارد از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

در حالی که هیچ کس جرات نمی کند چنین عمل غیرعقلانی را رد کند، استفاده از سلاح هسته ای هیچ مشکل استراتژیک برای روسیه را حل نمی کند. بلکه بسیاری دیگر از مشکلات را ایجاد خواهد کرد. همچنین هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پوتین واقعاً در این مسیر می اندیشد: او حتی حاضر نیست با اذعان به اینکه واقعاً در حال جنگ است و نه فقط یک «عملیات ویژه» محدود، تنش را تشدید کند. نیروهای ذخیره به جای بسیج کامل، به شکلی تقریباً پنهان برای جنگ ثبت نام کرده اند. پوتین در آغاز خصومت‌ها با درخواست از کشورهای ناتو برای امتناع از مداخله مستقیم در جنگ، “خط قرمز” تعیین کرد و تا کنون به این امر احترام گذاشته شده است. در حال حاضر، ناتو صرفاً با حفظ اوکراین از نظر اقتصادی و از نظر نظامی سرزنده، تأثیر خود را بر جای می گذارد.

با این حال، جنبه دیگری از این جنگ وجود دارد که توجه ناکافی به آن معطوف شده است – اگرچه اکنون در کانون توجه قرار گرفته است – که در آن فشار می تواند برای عملیات ناتو ایجاد شود: نیاز به رفع محاصره ای که روسیه با موفقیت بر بنادر جنوبی اوکراین در منطقه اعمال کرده است. یعنی در دریای سیاه. این امر نه تنها به دلیل تأثیر آن بر اقتصاد آسیب دیده اوکراین، بلکه به دلیل تأثیر آن بر عرضه محصولات کشاورزی ضروری به سایر نقاط جهان ضروری است. اگر نیروهای روسیه به عقب روی ادامه دهند، همزمان با تقویت دیپلماسی برای به نتیجه رساندن جنگ، این موضوع حیاتی باید مورد توجه قرار گیرد – امری که احتمالاً با درخواست روسیه برای رفع تحریم ها مرتبط است. اگر اینطور نباشد، ممکن است از قدرت های بزرگ دریایی خواسته شود تا عملیات آزادی ناوبری را برای شکستن محاصره انجام دهند.

قبل از در نظر گرفتن جنگ در دریا، باید وضعیت جنگ در خشکی را به خود یادآوری کنیم – زیرا هر یک بر دیگری تأثیر می گذارد. پایان مرحله دوم درگیری نزدیک است. در اواخر مارس، روسیه به شدت تمرکز عملیات خود را از مرحله اول – که در آن به دنبال به دست آوردن کنترل تمام اوکراین، به ویژه کیف – بود – و به سمت دونباس، منطقه‌ای که بهانه جنگ را برای روس‌ها فراهم کرد، تغییر داد، دستاوردهای اولیه داشته است. برای این مرحله دوم، آنها از یک موقعیت ظاهرا قوی برای محاصره و از بین بردن بدنه اصلی نیروهای اوکراینی مستقر در منطقه استفاده خواهند کرد و بنابراین اشغال یک بخش مشخص و قابل دفاع از خاک اوکراین را تکمیل خواهند کرد. این قلمرو قبلاً برای الحاق نهایی به دولت روسیه، زبان، ارز، آموزش و غیره آماده شده است.

این تلاش شکست خورده است. در حالی که نیروهای روسی به انجام حملات ادامه می دهند، تا حد زیادی متوقف شده اند. نقشه کارزاز تفاوت چندانی با یک ماه پیش ندارد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که اوکراین “می تواند در این جنگ پیروز شود”، در حالی که اطلاعات دفاعی بریتانیا، با توجه به اینکه ارتش روسیه یک سوم قابل توجه نیروی رزمی زمینی اولیه خود را از دست داده است، اکنون “به طور قابل توجهی از برنامه عقب مانده است”. این داستان کوچک شدن اهداف است. هنگامی که فاز دوم شروع شد، تحلیلگران به دنیپر به عنوان یک هدف احتمالی اشاره کردند. سپس تمرکز بر اسلویانسک بود و اکنون این شهر سورودونتسک، دومین شهر بزرگ استان لوهانسک است که به بدنه اصلی نیروهای روسیه نزدیک‌تر است. آرزوی اصلی ممکن است تکمیل اشغال تا مرزهای اداری استان باشد، حتی اگر آنها نتوانند این کار را برای دونتسک انجام دهند.

این در حال تبدیل شدن به یک نبرد بزرگ و پرهزینه برای هر دو طرف است. در حال حاضر در حومه سورودونتسک درگیری وجود دارد. اوکراینی ها پلی را منفجر کرده اند که آن را به روبیژن متصل می کند که روسیه آن را در اختیار دارد. نیروهای روسی در ۱۱ مه سعی کردند از رودخانه سیورسکی دونتس عبور کنند، اما زمانی که یک گذرگاه ناکارآمد تاکتیکی توسط اوکراینی ها تسخیر شد، با شکست بزرگی مواجه شدند. این منجر به کشته یا زخمی شدن ۴۸۵ سرباز (از ۵۵۰ نفر) و انهدام ۸۰ مورد از تجهیزات شد.

دیدگاهتان را بنویسید