به گزارش CNN فارسی، پیشتر اعلام شده بود او در قلعه بالمورال تحت نظارت پزشکی قرار دارد و اعضای خانواده او نیز در جریان این مساله قرار گرفته‌اند._ الیزابت

 

کاخ باکینگهام روز پنج‌شنبه (۱۷ شهریور) اعلام کرد پزشک ملکه بریتانیا درباره شرایط جسمانی و وضعیت سلامت او نگران است.

 

پس از انتشار اخباری مبنی بر نگرانی پزشکان از وضع سلامت ملکه بریتانیا، شاهزاده چارلز و شاهزاده ویلیام به اقامتگاه ملکه در اسکاتلند رفتند.

 

همچنین سخنگوی شاهزاده هری، نوه ملکه بریتانیا و همسرش مگان مارکل اعلام کرد این زوج پس از انتشار خبرهای نامساعد بودن وضعیت جسمی ملکه، به محل اقامت او در اسکاتلند خواهند رفت.

 

لیز تراس که روز سه‌شنبه ۱۵ شهریور با ملکه بریتانیا دیدار داشت و از سوی او رسما به عنوان نخست‌وزیر این کشور منصوب شد، اعلام کرد کل کشور به شدت نگران سلامتی ملکه الیزابت هستند.

 

ملکه به دلیل مشکلات سلامتی‌اش تصمیم گرفته بود به جای بازگشت به لندن، جایی که معمولا جابه‌جایی بین نخست‌وزیران انجام می‌شود، دراقامتگاهش در اسکاتلند بماند.

 

همزمان با ابراز نگرانی رهبر حزب محافظه‌کار، رهبر حزب کارگر بریتانیا نیز با اشاره به اخبار وضعیت سلامتی ملکه الیزابت گفت: «من به شدت از اخبار کاخ باکینگهام نگرانم.»

 

ملکه الیزابت دوم که با ۹۶ سال سن، کهنسال‌ترین شهریار زنده جهان به شمار می‌رود، بهمن‌ ماه گذشته، هفتادمین سالگرد آغاز سلطنت خود را جشن گرفت.

الیزابت وینزر که‌ در ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ در محله میفر در مرکز لندن به دنیا آمد، در سال ۱۹۵۲ و در پی درگذشت پدرش،‌ جُرج ششم، به سلطنت رسید.

 

او صاحب رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت در بریتانیا است.

 

الیزابت دوم همراه همسرش، فیلیپ،‌ در یک سفر کاری در آفریقا بود که خبر مرگ پدر و آغاز سلطنت خود را شنید.

 

مراسم تاج‌گذاری ملکه الیزابت دوم،‌ یک سال و چهار ماه بعد،‌ در دوم ژوئن سال ۱۹۵۳ برگزار شد.

 

مقام سلطنت در پادشاهی مشروطه بریتانیا تشریفاتی است و ملکه یا پادشاه بریتانیا در جایگاه رییس حکومت پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی،‌ اختیارات اجرایی ندارد.

 

ملکه الیزابت در بیش از هفت دهه سلطنت خود بر بریتانیا، ۱۵ نخست‌وزیر دید: اولین نخست‌وزیر دوره سلطنت ملکه الیزابت،‌ وینستون چرچیل بود و لیز تراس، پانزدهمین آنان به شمار می‌رود.

 

همچنین ملکه کنونی بریتانیا در این مدت با ۱۳ رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا دیدار کرد.

 

دوایت آیزنهاور، سی و چهارمین رییس‌جمهوری آمریکا، در اکتبر ۱۹۵۷ میزبان ملکه جوان بریتانیا در کاخ سفید بود و ملکه الیزابت سال گذشته در نخستین سفر خارجی جو بایدن، چهل و هفتمین رییس‌جمهوری آمریکا از زمان رسیدنش به قدرت،‌ میزبان او در کاخ وینزر بود.

 

وارث ملکه الیزابت، شاهزاده چارلز است که اکنون ۷۳ ساله است.

 

دیدگاهتان را بنویسید