به گزارش CNN فارسی ، با نظر به مواضع «سازش‌ناپذیر» ایران در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام»، مقامات اسرائیلی اظهار امیدواری کرده‌اند تا آمریکا و کشورهای اروپایی موافقت کنند در نشست آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علیه ایران قطعنامه صادر کنند.

به گزارش روزنامه «گاردین»، سه‌شنبه ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱، این اقدام برای اواخر ماه جاری برنامه‌ریزی شده است، و می‌تواند آغاز روندی گسترده‌تر برای اقدام علیه تهدید اتمی ایران باشد که به نوبه خود می‌تواند به صدور قطعنامه توسط شورای امنیت سازمان ملل منجر شود.

رافائل گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه گفت پیشرفت‌هایی که از سال ۲۰۱۵ تا به امروز در برنامه هسته‌ای ایران حاصل شده، توافق هسته‌ای بین حکومت ایران با قدرت‌های جهانی را بی‌معنی کرده است، به طوری که لازم است توافق جدیدی با ایران امضا شود.

رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «هیچ کشوری، به جز آنهایی که سلاح هسته‌ای تولید می‌کنند، در آن سطوح بالا اورانیوم غنی‌سازی نمی‌کند. من بارها گفته‌ام این بدین معنا نیست که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. اما معنایش این است که این سطح از غنی‌سازی نیازمند راستی‌آزمایی بسیار دقیق است.»

به گفته مقامات اسرائیلی، روسیه به‌ویژه به ایران فشار آورده است تا به بازرسان سازمان ملل اجازه دهد تا آزادانه‌تر فعالیت کنند، و اگر گروسی اعلام کند که بازرسان هنوز اجازه کار ندارند، این می‌تواند اولین «نقطه بحران» برای متقاعد کردن شورای حکام به اقدام علیه ایران باشد.

جاشوا زارکا، دیپلمات ارشد اسرائیلی در واشینگتن، در این باره به «گاردین» گفته رویکرد مقامات تهران به مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای‌ خود آنقدر «سازش‌ناپذیر» شده که مشخص است آنها به «آخر خط دیپلماسی» رسیده‌اند.

زارکا گفت ترجیح می‌دهد درباره «گزینه‌های نظامی» اسرائیل برای مقابله با تهدید اتمی ایران حرفی نزند، اما اسرائیل بارها اعلام کرده است اجازه نخواهد داد ایران به توانایی تسلیحاتی هسته‌ای دست پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید