به گزارش CNN فارسی صبح امروز متن لایحه بودجه ۱۴۰۱ منتشر شد که سقف کل بودجه در سال آینده بیش از ۳ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته که از این رقم ۲ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی و ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است.

همچنین منابع عمومی بالغ بر ۱۳۷۰ هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی وزارت‌خانه‌ها، ۱۳۳ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

آقای رئیسی در زمان تقدیم لایحه بودجه گفت: “لازمه ثبات اقتصادی این است که بودجه‌ای ارائه شود که کسری بودجه نداشته باشد. ثبات اقتصادی با عدم کسری بودجه اولویت ماست”.

وی همچنین گفت که “انضباط در بانک‌ها و نظام پولی و بانکی مورد تایید دولت است” و “استقراض از بانک مرکزی خط قرمز ماست”.

او گفت که “گره زدن اقتصاد کشور به غرب در دولت قبل همه را رنج می داد”.

رئیس جمهور ایران گفت که “تورم ۲ رقمی همه را نگران کرده و ما دور از انتظار نمی‌دانیم آن را به تورم کاهشی تبدیل کنیم” و “رشد اقتصادی ۸ درصدی در بودجه هدف‌گیری شده است”.

از جمله موارد مهم لایحه بودجه سال آینده حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی است که برای واردات کالاهای ضروری مورد استفاده قرار می‌گرفت و پیشتر مجلس با حذف فوری آن مخالفت کرده بود.

همچنین دولت در این لایحه سن بازنشستگی را ۲ سال افزایش داده است.

در بودجه ۱۴۰۱، وزارت آموزش و پرورش مجاز است بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را تا سن ۶۵ سالگی و در صورت رضایت معلمان به تعویق بیندازد.

از دیگر موارد بودجه سال آینده معاف شدن حقوق زیر ۵ میلیون تومان از پرداخت مالیات است.

دولت در این لایحه پیشنهاد کرده است که از صاحبان خودروهای بالای ۱ میلیارد تومان ۱ تا ۴ درصد مالیات اخذ شود.

در لایحه بودجه برای فروش و مصرف سیگار ۲ هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته حدود یک هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

براساس جزییات لایحه بودجه سال آینده قرار است نرخ آب شهری در صورت مصرف بیشتر از حد تعیین شده ۱۵ درصد افزایش یافت.

در این لایحه وزارت نیرو مکلف شده علاوه بر دریافت نرخ آب‌بهای شهری، به‌ازای هر متر مکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعین شده توسط هیات وزیران، ۱۵ درصد نرخ آب بها را افزایش داده و از مشترکان آب شهری دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

طبق این لایحه، میزان بودجه تخصیص یافته به سازمان صدا و سیما، ۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در سال ۱۴۰۰ بودجه این سازمان ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بود که نشان دهنده رشد ۵۶ درصدی است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه هم نوشته “بر اساس لایحه بودجه۱۴۰۱ ، برای برنامه‌ تقویت‌ بنیه‌ دفاعی‌ و تحقیقات راهبردی دفاعی‌ تا مبلغ‌ ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت”.

پیشتر مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران گفته بود که لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با فرض ادامه تحریم‌ها بسته شده است.

آقای میرکاظمی گفته است “از ابتدا، هم دولت گفته بود برای اقتصاد برنامه دارد و سفره مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد”.

محمد حسینی، مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران هم گفته بود قیمت هر بشکه نفت ایران در لایحه بودجه سال آینده را ۵۵ دلار و میزان صادرات روزانه را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه تخمین زده است.

در بودجه سال جاری قیمت هر بشکه نفت ۵۰ دلار و همچنین میزان صادرات روزانه حدود ۲/۳ میلیون بشکه در نظر گرفته شده بود.

مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه آبان ماه را ۴۴/۴ درصد اعلام کرده است که پس از ۱۴ ماه رشد مستمر در دو ماه اخیر کاهش جزئی داشته است؛ این نهاد همچنین نرخ رشد اقتصادی بهار امسال را با احتساب نفت ۷/۶ درصد اعلام کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید