به گزارش CNN فارسی اجلاس دوره‌ای سران کشورهای گروه هفت (G7) از روز یکشنبه پنجم تیرماه (۲۶ ژوئن) در ایالت بایرن کشور آلمان آغاز شد.

از جمله مهم‌ترین موضوع‌ها در این اجلاس، بحث درباره تعیین سقف برای قیمت جهانی نفت است. یکی از اهداف این طرح، آن است تا روسیه بیش از این از افزایش چشم‌گیر قیمت جهانی نفت سود نبرد؛ چرا که روسیه از درآمدهای نفتی خود برای تامین مالی هزینه‌های مربوط به جنگ در اوکراین استفاده می‌کند.

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، تحریم‌های جهانی گسترده‌ای علیه مسکو اعمال شده و در نتیجه آن، صادرات نفتی این کشور کاهش یافته است. با این حال، این تحریم‌ها به تنهایی باعث نمی‌شوند تا درآمدهای روسیه کاهش یابد چرا که کاهش صادرات نفتی روسیه با افزایش شدید بهای نفت، جبران شده است. این در حالی است که افزایش شدید بهای نفت، نه فقط در اروپا بلکه در آمریکا نیز به یکی از مهم‌ترین مسائل تبدیل شده است.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد که سران کشورهای گروه هفت در این اجلاس تلاش خواهند کرد تا درباره تعیین سقف برای قیمت جهانی نفت، به راه‌حل و توافقی دست یابند و همچنین، افزایش بیشتر بهای جهانی نفت را نیز مهار کنند.

دیگر موضوعهای مورد بحث

جنگ در اوکراین هم دیگر موضوع مهمی است که در این دوره از اجلاس سران کشورهای گروه هفت مطرح می‌شود و احتمالا به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر بسیاری از دیگر موضوع‌ها، سایه می‌افکند.

در همین خصوص، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تاکید کرده که این اجلاس باید حاوی پیام واضحی مبنی بر حمایت یکپارچه از اوکراین باشد. در همین راستا و به دعوت صدراعظم آلمان قرار است تا ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به صورت مجازی در این اجلاس شرکت کند.

افراد نزدیک به دولت آلمان می‌گویند که سران کشورهای گروه هفت همچنین درباره نحوه تعامل با چین بویژه از منظر اقتصادی، گفت‌وگو خواهند کرد. اهمیت این موضوع در آن است که غلبه بر شماری از مهم‌ترین مشکلات جهانی همچون بحران تغییرات اقلیمی، به مشارکت چین نیازمند است.

وضعیت اقتصاد جهانی، مسائل امنیتی و همچنین مبارزه با تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین از دیگر موضوع‌هایی است که در اجلاس سران کشورهای گروه هفت مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. این اجلاس تا روز سه‌شنبه، هفتم تیرماه ادامه خواهد داشت.

گروه هفت (G7) چهار کشور اروپایی آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا، دو کشور آمریکای شمالی کانادا و ایالات متحده و کشور آسیایی ژاپن را در بر می‌گیرد.

این گروه، در میانه دهه هفتاد قرن بیستم شکل گرفت و اعضایش در آن دوره اقتصادهای برتر جهان بودند و اکنون خود را آنگونه که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان به تازگی گفته “دموکراسی‌های قدرتمند اقتصادی” می‌خوانند.

میزبان اجلاس‌ها در جهت‌دهی محتوای رایزنی‌ها نقش مهمی دارد و در حال حاضر آلمان ریاست دوره‌ای گروه هفت را بر عهده دارد. شعار این دور اجلاس “پیشرفت برای یک جهان عادلانه” انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید