به گزارش CNN فارسی ، اداره غذا و دارو در آمریکا گزارش شرکت فایزر را روز جمعه منتشر کرده و از هیاتی مستقل از کارشناسان خواسته تا برای تایید احتمالی این واکسن برای کودکان گزارش شرکت فایزر را بررسی کنند.

گزارش فایزر بر مبنای بررسی حدود ۲۲۵۰ شرکت‌کننده در مطالعه تهیه شده که اطلاعات آن تا اوایل ماه جاری میلادی جمع‌آوری شده است.

بیشتر موارد مثبت ابتلا در این مطالعه به مقطعی برمی‌گردد که سویه دلتا در آمریکا و در جهان غالب بود.

سندی که اداره غذا و داروی آمریکا از فایزر منتشر کرده می‌گوید هیچ مورد ابتلای شدید به کووید-۱۹ در میان گروه مورد مطالعه بروز نکرده است.

این گزارش همچنین می‌گوید که هیچ مورد التهاب قلبی هم در گروه تحت مطالعه دیده نشده است، هرچند نمی‌توان از این پژوهش برای اظهارنظر درباره عوارض بسیار نادر واکسن استفاده کرد، چرا که تعداد افراد مورد بررسی به اندازه لازم برای بررسی چنین مواردی نبوده است.

تصور می‌شود که ریسک بیشتری متوجه پسران نوجوان باشد.

این اولین باری است که فایزر برآوردی از میزان کارایی واکسن خود برای کودکان منتشر می‌کند.

در آزمایش واکسن روی کودکان به آنها دوزهای ۱۰ میلی‌گرمی تزریق شده است، افراد بالغ دوزهای ۳۰ میلی‌گرمی می‌گیرند.

دولت جو بایدن گفته آماده است تا در صورت تایید ایمنی و کارایی واکسن برای کودکان، برنامه واکسیناسیون را به آنها نیز گسترش دهد.

مشاوران بیرونی سازمان غذا و دارو قرار است روز سه‌شنبه آینده در قالب یک کمیته مشورتی طی نشستی نظر نهایی خود را در خصوص صدور مجوز برای واکسیناسیون کودکان در این گروه سنی اعلام کنند.

سازمان غذا و دارو نیز در صدد است تا اواخر روز جمعه نتیجه مرور و بررسی اسناد و شواهد ارائه شده مرتبط با آزمایش‌های بالینی روی کودکان ۵ تا ۱۱ سال را منتشر کند.

تولید کنندگان واکسن فایزر-بیون‌تک همچنین پیش‌تر بر اساس نتایج تحقیق اعلام کرده بودند که مشخصات ایمنی در این گروه سنی به طور کلی با افراد ۱۶ تا ۲۵ ساله قابل مقایسه است.

با توجه به اینکه موارد نادری از التهات قلب یا میوکاردیت پیش‌تر به عنوان عوارض جانبی برای هر دو واکسن آمریکایی فایزر و مدرنا گزارش شده بود، مسئولان شرکت فایزر تاکید کرده‌ند که میزان مشاهده این عارضه نادر در گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال کم‌تر از واکسینه‌شده‌های ۱۲ تا ۱۵ ساله بوده است.

دو شرکت آمریکایی و آلمانی پیش‌تر استفاده از واکسن‌های فایزر-بیون‌‌تک را که بر اساس فناوری آر.ان.ای پیام‌رسان ساخته شده، برای استفاده از سنین ۱۲ به بالا مجاز اعلام کرده بودند.

یک کمیته تخصصی قرار است به نمایندگی از مراکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در ایالات متحده در روزهای دوم و سوم نوامبر نظر خود را در خصوص واکسیناسیون افراد زیر ۱۲ سال اعلام کند و توصیه‌های لازم را برای تزریق واکسن به کودکان ۵ تا ۱۱ سال در اختیار سازمان غذا و داروی آمریکا قرار دهد.

حدود ۱۹۰ میلون نفر تاکنون در ایالات متحده آمریکا به صورت کامل دو دُز واکسن دریافت کرده‌اند؛ از میان این افراد ۱۱ میلیون نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله نیز با واکسن فایزر ایمن شد‌ه‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید