به گزارش CNN فارسی خانواده آقای بنی‌صدر در بیانیه‌ای که صبح شنبه منتشر شد نوشته‌اند که او پس از یک دوره طولانی بیماری در بیمارستانی در شهر پاریس درگذشته است.

در این بیانیه آمده است:‌ «با تاسفی بی‌پایان و قلبی آکنده از اندوه، به اطلاع ملت شرافتمند ایران… می‌رسانیم که آقای ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس جمهور منتخب مردم ایران پس از انقلاب بهمن‌ماه ۱۳۵۷… در تاریخ ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰… پس از مدتی طولانی مبارزه با بیماری در بیمارستان سالپتریه شهر پاریس به رحمت ایزدی پیوست.»

ابوالحسن بنی‌صدر در ۲ فروردین ۱۳۱۲ در باغچه، از توابع همدان به دنیا آمد. پدر او آیت‌الله سید نصرالله بنی‌صدر و مادر او اشرفی فاتح بودند.

او در سال ۱۳۶۰ ایران را ترک کرد و دیگر هرگز موفق به بازگشت به کشور نشد.

آقای بنی‌صدر که در روزهای انقلاب ۴۵ سال داشت، از معدود افرادی بود که چند ماه پیش از انقلاب در فرودگاه پاریس به استقبال آیت‌الله خمینی رفت.

او در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود با رادیوفردا به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب سال ۵۷ گفت: «سقوط جمهوری اسلامی محتمل نیست، قطعی است.»

او همچنین از جمله توصیه‌کنندگان به تحریم انتخابات در ایران بود و می‌گفت: «انتخابات در ایران نه تنها آزاد نیست، بلکه با تحقیر رأی‌دهندگان همراه است، زیرا نه آزادی نامزد شدن وجود دارد و نه آزادی رای دادن.»

دیدگاهتان را بنویسید