CNN فارسی ؛ براساس گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر در افغانستان بعد از تصرف قدرت توسط طالبان، نیروهای امنیتی زیادی پیشین اعدام و یا ناپدید شده اند. حالا امریکا و شمار دیگر دولت ها از طالبان خواسته اند که عفو عمومی اعلام شده شان را عملی کنند.

در بیانیه مشترکی که وزارت خارجه ایالات متحده امریکا به روز شنبه به وقت محلی نشر کرده است، ذکر شده است: «ما تأکید می‌کنیم که این اعمال احتمالی تخطی های سنگین از حقوق بشر اند و در تناقض با عفوعمومی که طالبان اعلام کرده اند، قرار دارد. ما از طالبان می‌خواهیم که عفو عمومی را در مورد کارمندان پیشین نیروهای امنیتی افغان و کارمندان پیشین حکومت به صورت مؤثر عملی کنند.»

بر اساس این گزارش، این بیانیه را آلمان، سویس، بریتانیا، جاپان، کانادا و آسترالیا نیز امضا کرده اند.

بر اساس گزارش که دیده بان حقوق بشر به روز سه شنبه نشر کرد، طالبان اسلامگرای افراطی از زمان رسیدن به قدرت، حدود سه نیم ماه قبل، در چهار از ۳۴ ولایت کشور بیش از ۱۰۰ سرباز، پولیس و یا کارمندان استخبارات را اعدام و یا ناپدیده کرده اند.

رهبری طالبان چندین ماه قبل از به قدرت رسیدن، عفوعمومی را برای همه نیروهای امنیتی اعلام کرد و بر این مورد بعد از سقوط کابل نیز تأکید نمودند.

اکثر ولایات و نیز کابل بدون جنگ و مقاومت به دست این اسلامگرایان سقوط کردند. نیروی های امنیتی پیشین در بسیاری از ولایت ها، به صورت جمعی تسلیم طالبان شدند.

در بیانیه منتشر شده توسط ایالات متحده امریکا افزوده شده است که موارد اعدام که گزارش شده اند، باید بدون تأخیر و به صورت شفاف بررسی شوند و افزون برآن از افراد مسئول بازخواست شود: «ما عمیقاً از گزارش ها در باره قتل ها و ناپدید شدن‌اعضای پیشین نیرو های امنیتی افغان نگران هستیم؛ گزارش های که توسط دیده بان حقوق بشر و دیگر سازمان های حقوق بشری مستند شده اند.»

دیدگاهتان را بنویسید