به گزارش CNN فارسی، چین با سرعت زیادی در حال توسعه و گسترش نیرو‌های نظامی‌ اش است. پیشرفت‌هایش در فناوری موشکی، تسلیحات هسته‌ای و هوش مصنوعی باعث نگرانی جدی آن دسته از ناظران غربی شده است که عقیده دارند توازن قدرت نظامی در جهان در حال تغییر است.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به نیرو‌های مسلح دستور داده است که خود را تا سال ۲۰۳۵ به‌روز کنند. او می‌گوید آن‌ها باید تا سال ۲۰۴۹ به یک قدرت نظامی “بی‌همتا در جهان” تبدیل شوند که می‌تواند “وارد نبرد شود و به پیروزی برسد”.

چنین کاری اصلا ساده نیست، اما این کشور تا اینجا بر اساس اهدافش پیش رفته است.

هزینه‌های گزاف

برخی از کارشناسان بین‌المللی از چین بابت “شفافیت نداشتن” درباره بودجه نظامی و “اعلام ارقام متناقض” انتقاد کرده‌اند. البته چین اطلاعات مربوط به هزینه‌هایش را رسما منتشر می‌کند، اما تخمین غربی‌ها از میزان حمایتی که چین از نیرو‌های مسلح خود می‌کند غالبا به میزان قابل توجهی بیشتر است. خیلی‌ها عقیده دارند که بودجه نظامی چین در حال حاضر از هر کشوری جز ایالات متحده بیشتر است.

هزینه نظامی چین چگونه افزایش یافته است

به گزارش مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن، افزایش بودجه نظامی چین در حداقل یک دهه گذشته بیشتر از رشد اقتصادی این کشور بوده است.

توسعه زرادخانه هسته‌ای

در ماه نوامبر، وزارت دفاع آمریکا پیش‌بینی کرد که چین تا پایان دهه فعلی تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را چهار برابر خواهد کرد و گفت که چین “احتمالا قصد دارد که تا سال ۲۰۳۰ حداقل هزار کلاهک داشته باشد”.

رسانه‌های حکومتی چین این ادعا را “گمانه‌زنی دیوانه‌وار و جانبدارانه” خواندند، و اضافه کردند که توان هسته‌ای این کشور “در سطحی حداقلی” نگهداری می‌شود.

اما کارشناسان موسسه پژوهش‌های صلح بین‌المللی استکهلم که هر سال گزارشی درباره زرادخانه‌های هسته‌ای در جهان منتشر می‌کند می‌گویند چین در سال‌های اخیر در حال افزایش کلاهک‌هایش بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید