به گزارش CNN فارسی ، شایعات فراوانی مبنی بر اینکه نیروی هوایی ایالات متحده و سازمان اطلاعات خارجی آمریکا «سیا» ممکن است از پهپادهای مرموز ویژه‌ای برای جاسوسی از تاسیسات هسته‌ای ایران استفاده کنند، به گوش می‌رسد.

به گزارش «نشنال اینترست»، دوشنبه ۱ نوامبر ۲۰۲۱، ایران در سال ۲۰۰۴ برای حفاظت از تاسیسات هسته‌ای خود، یک گروه ضربت هوایی متشکل از هشت جنگنده F-4E و هشت F-14 به اضافه یک هواپیمای ۷۰۷ و یک هواپیمای باری C-130 مجهز به حسگر و رادیو تشکیل داد.

به نظر می‌رسد این گروه ضربت اولین برخورد را با هواپیماهای بدون سرنشینی داشته باشد که آن را دارای «ویژگی‌های پروازی شگفت‌ انگیز» توصیف کرده است.

این پهپادها رادار گریز بودند، و می‌توانستند سیستم‌های ناوبری هواپیما های رهگیر خود را مختل کنند. آنها «خارج از جو» با سرعت حدود ده ماخ پرواز می‌کردند، و می‌ توانستند در هوا شناور شوند بدون اینکه پرواز کنند. آنها هنگام پرواز در شب نور آبی خاصی از خود ساطع کردند که باعث شد ایرانی‌ ها به آنها نام «اشیاء نورانی» بدهند.

F-14 ها که ملقب به «تامکت» هستند و گمان می‌رود بهترین رهگیر طول تاریخ هوانوردی نظامی باشند، چندین مرتبه تلاش کردند با این اشیاء نورانی روبرو شوند، اما هنگام برخورد با آن ها نتوانستند سیستم‌ های تسلیحاتی خود را فعال کنند.

در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۲، یک تامکت که برای رهگیری یکی از این اشیاء نورانی به پرواز درآمده بود، به طرز مرموزی منفجر شد و هر دو خدمه آن کشته شدند. این F-14 هیچ «نقص فنی» نداشت، و مطابق گزارش ایرانی‌ ها، «یکی از بهترین‌ها» در بین چهل تامکتی بود که ایران در آن سال‌ها تحت تملک‌ داشت.

به گفته «نشنال اینترست»، مجموع این مسائل ایرانی‌ها را به این باور رساند که این اشیاء نورانی، پهپادهای جاسوسی متعلق به سازمان اطلاعات خارجی ایالات متحده هستند که برای جاسوسی از برنامه تسلیحاتی هسته‌ ای ایران فرستاده شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید