به گفته دو منبع اتحادیه اروپا به رویترز، آژانس دارویی اروپا که مسئول تنظیم استفاده از داروها در این اتحادیه است، قرار است طی روزهای آینده، مجوز استفاده از دو داروی ساخته شده بر اساس آنتی‌بادی‌های مونوکلونال را برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ صادر کند که نخستین مجوز برای این شیوه از درمان است.

مجوز مصرف این داروها در حالی صادر خواهد شد که اروپا با موج جدیدی از موارد ابتلا به بیماری کرونا و شمار بستری شدگان کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها به‌رغم سطح بالای واکسیناسیون در بسیاری از کشورهای این اتحادیه مواجه است.

به گفته یکی از دو منبع، آژانس دارویی اروپا در این هفته برای استفاده از این شیوه درمانی که توسط شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی موسوم به ریجینرون و شرکت بزرگ سوئیسی (روچیه) ساخته شده است، موافقت خواهد کرد. ترکیبات پادتن در ایالات متحده ( ریجن کوو) نامیده می‌شود در حالی که در کشورهای دیگر به نام ( رونابریو) به فروش می‌رسد.

منبعی که به علت محرمانه بودن اطلاعات، نخواست نامش فاش شود، افزود که این هفته آژانس، همچنین مجوز استفاده از داروی (ریجکرونا) در اتحادیه اروپا را صادر می‌کند که بر اساس آنتی بادی‌های مونوکلونال ساخته شده که توسط شرکت بیوتکنولوژی کره جنوبی موسوم به (سلتریون) تولید شده است.

یکی دیگر از منابع آگاه از روند صدور مجوز، گفت که این مجوزها «در آینده نزدیک» صادر خواهند شد، اما تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

از این دو دارو در حال حاضر برای درمان بیمارانی که به شدت در معرض خطر ابتلا به کرونا استفاده می‌شود.

درخواست‌ها برای گرفتن تایید این دو دارو در اوایل اکتبر ارائه شد و آژانس دارویی اروپا در آن زمان گفت که «می‌تواند ظرف دو ماه، نظر خود را اعلام کند». یکی از سخنگویان شرکت سلتریون گفت که به پیش‌بینی این شرکت، مجوز تا پایان ماه نوامبر صادر خواهد شد.

این در حالی است شرکت روچیه که در اروپا برای تایید (رونابرو) درخواست داده است، از هر گونه اظهارنظری در این زمینه خودداری کرد.

آژانس دارویی اروپا نیز از اظهار نظر در مورد مجوزها خودداری کرد اما خاطر نشان کرد که این دو دارو در جلسات ماهانه این هفته کمیته مسئول صدور مجوز درمان، مورد بحث قرار گرفته‌اند. این نشست‌ها از روز دوشنبه، ۸ نوامبر، آغاز شده و تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

گفتنی بر اساس آخرین برآوردهای مرکز جونز هاپکینز، شمار مبتلایان به کرونا در سراسر جهان بالغ بر ۲۵۰ میلیون مورد بوده و تاکنون بیش از ۵ میلیون نفر در سراسر جهان نیز در اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید