گزارش CNN فارسی، نتایج تحقیقات پژوهشگران کالج امپریال لندن نشان می‌دهد که سویه جدید کرونا موسوم به امیکرون قدرت بسیار زیادتری نسبت به سویه دلتا دارد. در واقع حتی دو دوز واکسن هم در مقابل امیکرون دال بر ایجاد مصونیت نیست.

 

طی تحقیقاتی که روی بیماران کرونایی انجام شده است، نتایج نشان می‌دهند که بیماران کرونایی بهبود یافته تنها حدود ۲۰ درصد در برابر سویه امیکرون مصون هستند. پیش‌تر دانشمندان گفته بودند که دو دوز واکسن نیز تقریبا چنین ایمنی را ایجاد خواهد کرد.

امیکرون خطرناک‌تر از همیشه

در واقع آخرین داده‌های محققان نشان می‌دهد که واکسن‌های تزریق شده تا چه اندازه مهم هستند و گفته می‌شود دوز یادآور واکسن‌ها تا حدود ۵۵ تا ۸۰ درصد ایمنی ایجاد خواهد کرد. آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا اعلام کرده است که از هر ۱۰ بیمار کرونایی مبتلا به امیکرون، یک نفر قبلا نوع دیگری از کرونا را تجربه کرده است.

همچنین آژانس مذکور گفته است که حالا گروه‌های بیشتری در معرض خطر قرار دارند و میزان عفونت بیشتر از قبل شده است. اکنون گروه‌های سنی مختلف در معرض ابتلا به سویه خطرناک امیکرون قرار دارند. اما سوال اینجاست که آیا کسانی که یک بار مبتلا به امیکرون شده‌اند، مجددا مبتلا خواهند شد یا خیر؟

تاکنون اطلاعات جدید و دقیقی که چنین چیزی را نشان دهد، منتشر نشده است. در واقع محققان تا به امروز احتمال ابتلای مجدد به امیکرون را بررسی نکرده‌اند. علت عدم تشریح این مسئله این است که سازمان جهانی بهداشت برای بررسی ابتلای مجدد به دو آزمایش به فاصله ۹۰ روزه اکتفا می‌کند. در واقع باید فاصله ۹۰ روزه بین تست‌های PCR رعایت شود تا نتایج قابل اطمینان باشد.

از آنجایی که نخستین مورد ابتلای به امیکرون در انگلستان بوده و هنوز سه ماه از حضور منحوس این سویه نگذشته است، نمی‌توان با داده‌های فعلی به سوال مذکور پاسخ درخوری داد. در این خصوص آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا گفته است:

ویروس جهش یافته کرونا با نام امیکرون، نخستین بار در ۲۴ نوامبر سال جاری در آفریقای جنوبی کشف و به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد. سه روز بعد نیز سر و کله این ویروس در بریتانیا پیدا شد. با این حال آفریقای جنوبی زادگاه سویه جدید بوده است.

دانشمندان در آفریقای جنوبی نیز تا به امروز احتمال ابتلای مجدد به Omicron در بیمارانی که به سایر سویه‌های کرونا مبتلا شده‌اند را بررسی کرده‌اند اما تاکنون به بررسی این مسئله که آیا احتمال ابتلای مجدد به امیکرون در بیمارانی که یک بار مبتلا شده‌اند هست، پاسخی نداده‌اند.

اوایل دسامبر گزارشی از سوی موسسه ملی بیماری‌های واگیردار آفریقای جنوبی منتشر شد که نشان می‌داد، سرعت سرایت ویروس جدید حدود سه برابر بیشتر است و بیماران را زودتر مبتلا خواهد کرد. یکی از کارشناسان این موسسه گفته است که معتقدیم عفونت قبلی از ابتلا به امیکرون محافظت نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید