🔹بازار خودرو در آخرین روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ نیز به آرامش نرسید و کار خود را با نوسان قیمتی زیاد به پایان رساند. قیمت خودرو طی سال ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجهی همراه شد. البته باید یادآور شد که این افزایش قیمت همراه با رکود بود و تقریبا حدود دو الی سه ماه از سال بازار از رکود نسبی خارج شد. فارغ از وضعیت بازار در سال ۱۴۰۱، این مساله مطرح می‌شود که بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز دنباله‌رو سال گذشته خواهد بود؟
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا:
🔹روند بازار در سال ۱۴۰۲ کاملاً بستگی به سیاست‌های دولت دارد. در واقع بازار خودروی کشور مشکل جدی ندارد و به دلیل سیاست‌های غلط به این وضع درآمده است. علتی که باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود، عملاً خود دولت است و هیچ دلیل اقتصادی دیگری ندارد. قیمت‌گذاری دستوری که دولت طی این سال‌ها اعمال کرد موجب شد تا خودروسازان زیان‌های زیادی را متحمل شوند.
🔹عامل دیگری که باعث افزایش قیمت‌ها در بازار خودروی کشور می‌شود، صعوی‌بودن نرخ دلار است که می‌تواند ریشه روانی یا سیاسی داشته باشد. البته دولت گاهی برای تامین بودجه خود دست به افزایش ناگهانی دلار می‌زند و این اقدام بر تمام بازارها تاثیر می‌گذارد. نمی‌توان گفت که سال ۱۴۰۲ بازار چه روندی را طی می‌کند. اما می‌توان گفت که اگر دولت به همین سیاست‌های فعلی خود ادامه دهد، بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ نیز افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید