دلیل گرانی چیست؟

🔹پس از ابلاغیه سازمان توسعه تجارت به گمرک مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ و مدل‌های بعد از آن قیمت مدل‌های قبلی آیفون به طرز قابل توجهی بالا رفت. دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه اما معتقد است این افزایش قیمت ربطی به ممنوعیت واردات ندارد.
🔹براساس بررسی‌های همشهری قیمت انواع گوشی‌های آیفون۱۳ حاکی از افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت به‌ویژه قیمت آیفون ۱۳ پرومکس است که تا ۱۱۰ میلیون تومان نیز در بازار قیمت می‌خورد؛ رقمی که نسبت به میانگین قیمت شهریورماه ۲ برابر است. قیمت آیفون۱۳پرومکس ابتدای آذر امسال ۵۴ تا ۵۵ میلیون تومان بود.

محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران:
🔹تقاضای آیفون در میان گوشی‌های پرچمدار بالاتر از سایر برندها است. این موضوع که دلیل ممنوعیت آیفون ۱۴ چیست مطالبه بخش خصوصی هم هست. اما همچنان پاسخی به آن داده نشده است. ذی‌نفع‌های دولتی موبایل در کشور سازمان توسعه تجارت، وزارت ارتباطات و گمرک هستند که باید درمورد دلیل این ممنوعیت اظهار نظر کنند. ممنوعیت کالایی که تعرفه وارداتش ۱۲ درصد است و می‌تواند سالانه هزاران میلیارد تومان برای دولت درآمد داشته باشد برای خود دولت هم ضرر دارد.
🔹اگر دلیل ممنوعیت آیفون ۱۴ اتصال به اینترنت ماهواره‌ای باشد، یکی از تبعاتش این است که مردم از تکنولوژی روز دنیا دور می‌شوند. تکنولوژی در هر صورت راه خودش را پیدا می‌کند. اگر راه قانونی‌اش بسته شود از راه غیرقانونی وارد کشور می‌شود. این ممنوعیت هم به مصرف‌کننده، هم به اصناف، هم به شرکت‌های بازرگانی که به صورت رسمی دارند کار واردات انجام می‌دهند و حتی به خود دولت هم آسیب وارد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید