🔹روزنامه هم میهن در مطلبی با اشاره به نوسانات نرخ ارز، نوشت: توزیع دلار ارزان بین واردکنندگان برای تامین کالاها از ابتدای سال تاکنون 40 میلیارد دلار با نرخ یارانه‌ای برای بانک مرکزی خرج برداشته است.
به گزارش شفقنا روزنامه هم میهن در مطلبی به بررسی مصاحبه جدید محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی و تایید رانتی که در 40 روز گذشته توزیع شد پرداخته و اینگونه آورده است:
محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی همان راهی را رفت که صالح‌آبادی رفته بود. او که برای تحول در نظام ارزی و پولی به بانک مرکزی آمد به‌صورت شدیدتری سیاست ارزپاشی و توزیع رانت را دنبال کرد. او در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد که در 40 روزی که مسئولیت ریاست بانک مرکزی را برعهده داشته 6.5 میلیارد دلار ارز در نیما عرضه کرده است.
معنی دقیق‌تر این حرف یعنی در 40 روز گذشته 95هزار میلیارد تومان بین تاجران رانت توزیع شده است. به عبارتی ویژه‌خواران روزی دوهزار و 375 میلیارد تومان سود آنی و بادآورده را در جیب گذاشته‌اند.
این را حتما مدنظر داشته باشید که عدد ذکرشده برای رانت توزیعی، کم برآورد شده است. برای محاسبه این عدد نرخ دلار را 43 هزار تومان در نظر گرفتیم حال آنکه در بیشتر روزها در این یک ماه‌ونیم قیمت دلار بیش از این نرخ بود. دوم اینکه نرخ نیما را 28هزار و 500 تومان در نظر گرفتیم درحالی‌که نرخ دلار کالاهای اساسی 27 هزار و 900 تومان بوده است. به این ترتیب اگر این دو مورد هم لحاظ می‌شد رقم رانت توزیعی سر از سه‌هزار میلیارد تومان در روز در می‌آورد

دیدگاهتان را بنویسید